Snart kommer norsk surfemaskin

I Tyskland kan du få en Screenpad Internett-maskin som kundebonus, men her i Norge blir maskinen ganske dyr den første tiden.

Norske Screen Media er et av flere selskap som har lanserte enkle, Linux-baserte datamaskiner beregnet primært for Internett-surfing. Screen Media AS har laget en svært moderne og annerledes maskin med trykkfølsom skjerm og trådløs betjening.

Screenpad ble lansert i Tyskland i desember, men her i Norge må vi vente til 15. mars. Først i april blir maskinen tilgjengelig i volum, men det ligger ikke an til noen norsk kundestorm til å begynne med. Screenpad skal nemlig selges sammen med et Internett-abonnement eller en partner slik Compaq og Intels surfemaskiner gjør. For alene blir maskinen ganske dyr. I Tyskland har Screen Medias medoppfinner Dosch & Amand allerede skaffet seg to partnere: Symplon og Family and friends. Sistnevnte er et kjøpesamarbeid på linje med norske Domino der kunder kan motta Screen Media gratis mot poeng de vil tjene i fremtiden. Tilbudet ligger allerede ute på bunnen av hjemmesiden til selskapet.


- Vi har budsjettert konservativt med et salg på mer enn 100.000 maskiner i Tyskland i år, forteller gründer og administrerende direktør Carl Henrik Janson til digitoday.no. I tillegg til de to partene, arbeider vi med flere svært store selskaper som vil gi sine ansatte maskiner, forteller han.

Men her i Norge mangler Screen Media foreløpig partnere som kan sponse eller finansiere maskinen. Dermed må den selges til full pris.

Janson vil ikke kommentere konkrete priser, men gir indikasjoner.

- Maskinene vil bli ganske dyr til å begynne med selv om komponentprisene og volumene vil stige gjennom året, sier Janson til digitoday.no.

- Det knirker litt i maskineriet. Partnerne vil komme når vi har solgt et mindre antall maskiner og bevist hvor bra Screenpad faktisk er, mener Janson.

Tidligere har Janson indikert en fullpris på 5000 - 6000 kroner, men etter hva digitoday.no forstår vil prisene bli høyere og nærme seg en billig PC.

Til toppen