Snittkunden betaler 12 kroner for gratistjeneste

Rubrikk.no lykkes i å utfordre Finn.no, og tjener også penger på sine gratisannonser.

Markedet for rubrikkannonser var tidligere mange papiravisers økonomiske bærebjelke, men etter hvert har internettbaserte rubrikktjenester kommet for fullt og de er i ferd med å ta fullstendig over.

I Norge er det Schibsted-eide Finn.no som dominerer fullstendig, og selv om de har blitt utfordret av flere andre aktører er det ingen som er i nærheten av å true deres posisjon.

For å lykkes med rubrikkannonser, er man avhengig av å ha mange besøkende som ser annonsene. Dette er et «vinneren tar alt»-spill der det kan være lukrativt å være nummer 1, men økonomisk håpløst å være nummer to. Hvis man skal lykkes uten å være størst må man finne en alternativ forretningsmodell.

Det tror gründerne av tjenesten Rubrikk.no at de har klart. De er opprinnelig et tradisjonelt rubrikkselskap som selger annonser per telefon, men parallelt har de jobbet med å lansere en ny rubrikktjeneste som ved hjelp av søketeknologi samler alle norske rubrikkannonser på et sted. Tjenesten ble lansert i fjor sommer.

– Søkemotoren fanger opp absolutt alle rubrikkannonser som ligger ute, noe som er svært effektivt for brukeren. En som skal søke jobb vil for eksempel finne mindre enn 30 prosent av alle ledige stillinger på markedet hos Finn.no, sier Adil Osmani, markedssjef i Rubrikk.no.

Nå forteller markedssjef Adil Osmani at tjenesten har blitt godt mottatt, både i form av besøkstall og av partnere. Han forteller at Rubrikk.no har 90.000 unike besøkende hver uke, noe som gjør rubrikktjenesten til markedets tredje største etter Finn.no og Zett.no.

– Det har tatt av i større grad enn vi hadde trodd. Nå har vi samarbeid i alle leire bortsett fra de som er eid av Schibsted, A-Pressen og Edda Media, sier Osmani.

90.000 unike er imidlertid ikke offisielle tall. I Norge sammenlignes nettstedenes besøkstall av TNS Gallup. Rubrikk.no er i ferd med å legges inn på den oversikten, men foreløpig er tallene hentet ut fra Google Analytics.

– Direktetrafikk på Rubrikk.no er omtrent 40 prosent, sier Adil Osmani, markedssjef i Rubrikk.no, til digi.no.

Rubrikk.no samler alle norske rubrikkannonser på sin side, og så vises partnernes rubrikkannonsører høyere opp enn annonsene til de som ikke er partnere. Per i dag har de 90 partnere.

– Dette er en vinn-vinn situasjon. Brukerne våre får eksponert annonsen sin for flere potensielle kjøpere, og vi kan tilby våre brukere en bedre tjeneste og dermed øke trafikken på våre nettsider, sier Stig Jakobsen, administrerende direktør hos partneren Bonnier Media, i en pressemelding.

Finn.no er ikke partnere, og de misliker sterkt at Rubrikk.no lenker direkte til deres annonser. Da Rubrikk.no lanserte den nye tjenesten truet de med reaksjoner, men siden har de valgt å ignorere nykommeren.

- Det er smart av de å ikke gi oss mer oppmerksomhet. De tjener mer på å gjøre sin butikk bedre – Vi har ikke hørt noe siden sist. Det er smart av de å ikke gi oss mer oppmerksomhet. De tjener mer på å gjøre sin butikk bedre, sier Osmani.

Finn.no har den lukrative tetposisjonen og kan ta mange tusen kroner for en enkel stillingsannonse.

– Vi mener de eneste som kan ta betalt er Finn.no. Det må man se i øynene at det er det verdt, men hvis man ikke vil betale så er vi et godt alternativ, sier Osmani.

Selv om Rubrikk.no i utgangspunktet er en gratistjeneste, tjener de penger på den.

– Det blir mer enn man skulle tro. Selv om det er gratis å bestille, så er gjennomsnittsbestillingen 12 kroner, sier Osmani.

Det er gratis å legge ut rubrikkannonser, men Rubrikk.no tar betalt for bedre kvalitet på annonsene. Det går på høyere plassering av annonsen, samt på små justeringer av annonsen som gjør den mer tiltrekkende. Det kan for eksempel være små detaljer som uthevet tekst, bilder og lignende.

Det er ikke store beløp det er snakk om, men så er det heller ikke store kostnader involvert. Hvis volumet blir stort nok er det mulig å tjene penger på slike tilleggstjenester. Dessuten er det mange som er villig til å betale en liten sum for at annonsen skal bli mer synlig.

– 78 prosent av all trafikk vi har, går til den ene prosenten av annonser som ligger på topp – 78 prosent av all trafikk vi har, går til den ene prosenten av annonser som ligger på topp, sier Osmani.

I tillegg til de mindre beløpene som Rubrikk.no tar inn på annonsører som betaler et mindre beløp for å få en bedre rubrikkannonse, selger de også større partnerskapsavtaler med store annonsører.

De har for eksempel inngått avtaler med rekrutteringsselskaper som Vex, Jeger og Delphi. Disse avtalene gir en vesentlig større inntekt, men til gjengjeld får de en god plassering samt at annonsene har direktelenker til annonsørens hjemmesider, istedenfor en rubrikkannonse på Rubrikk.no.

– Vi sender folk inn til deres hjemmesider. Vi sender jo veldig mye av sidevisningene bort fra oss, men det gir de som annonserer god respons, sier Osmani.

Rubrikk.no er fortsatt i en tidlig fase med sin relativt nye tjeneste. Fokuset frem til nå har vært på å øke trafikken. I år skal selskapet begynne å tjene inn investeringen.

– I profitt bør Rubrikk.no delen av omsetningen være svært vesentlig innen et kvartal. Denne omsetningen er nesten ren profitt, sier Osmani.

Rubrikk.no omsatte for litt i overkant av 14 millioner i 2006, og Osmani sier at tallene ser ut til å ende på omtrent samme i nivå i 2007. Han forteller at resultatet vil ende med et lite underskudd.

    Les også:

Til toppen