Konkurransen om å være innfallsporten til Internett er meget intens blant aktører som Excite, Yahoo!, Alta Vista, Lycos, Netscape Netcenter, og Microsoft MSN.com. Nøkkelen er trafikk - antall brukere. Onsdag ble det klart at Excite har inngått en egen avtale med direkteselgeren av PC-utstyr, Dell Computer Corporation, om å lage innfallsporten til Internett for Dell-kunder. Portalen blir en del av Dells initiativ for å gjøre selskapets maskiner enkle å knytte til Internett.
AT&T WorldNet tar seg av nettaksessbiten.
Alle kunder som kjøper en stasjonær Dell Dimension PC vil kunne velge fritt blant seks alternative skreddersydde Excite-sider som portal til nettet. Kunden kan velge startside basert på hvilket segment kunden tilhører - så som hjemmemarkedet, småbedriftsmarkedet, utdannelsesmarkedet, eller det offentlige.
Markedet tok godt i mot nyheten om avtalen og sendte Excite-aksjen opp med 33 prosent til 37,75 dollar på et volum som var tre ganger så høyt som normalt. Også Dell steg på nyheten og endte opp 7 prosent til 64,38 dollar.
En tilsvarende avtale ble inngått tidligere i sommer mellom Compaq og Yahoo!.