BEDRIFTSTEKNOLOGI

Søkemotorannonsering kan dobles i år

Norske annonsører vil i år for alvor for øynene opp for søkemotor-annonsering, spår Aegis Media.

14. apr. 2008 - 10:49

De fleste bruker søkemotormarkedsføring som et samlebegrep for både søkemotoroptimalisering og søkemotorannonsering.

Søkemotormarkedsføring er norsk for Search Engine Marketing, og forkortes med «SEM».

Nordmenn er ivrige på å bruke søkemotorer. Ifølge en ny undersøkelse bruker minst annenhver nordmann søkemotorer som Google og Yahoo daglig, og tre firedeler søker etter produkter eller tjenester de har sett eller hørt om i reklameframstør i andre medier.

62 prosent av dem som gjør søk på nett etter å ha blitt påvirket i andre medier, ender opp med kjøp.

Ifølge Finansavisen tror Sander Alter i iProspect og Helge Onsum i Aegis at markedet for søkemotorannonsering vil dobles i 2008.

I fjor endte omsetningen i det norske markedet for søkemotorannonsering på rundt 400 millioner kroner. I år kan altså beløpet dobles til 800 millioner, tror Onsum.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra