Søketjenestene vil sluke nettanonnonsene

Det annonseres stadig mer på nett, og norske søketjenester vil ha sin del.

Nettet er i ferd med å utkonkurrere både papirmedier og tv/radio på annonsering. Det tror de store mediebyråene, og det viser også utviklingen.

Ifølge Aftenposten har annonseutviklingen vært over all forventning i 2006, og omsetningen for merkevarer vil trolig passere en milliard kroner.

Mediebyråer tror på en ytterligere reklamevekst på nett på mellom 30 til 40 prosent i 2007. Dermed vil i så fall merkevareannonser passere 1,3 milliarder på nett.

Otto Narvestad i mediebyrået Carat Interactive tror det vil bli søketjenestene som drar den store annonseveksten. Til Aftenposten tipper han at annonseringen på søketjenestene vil utgjøre 15 prosent av pengestrømmen på nettet.

Selv om de fleste norske søketjenestene ikke har innrapportert sin virksomhet i Norge, viser internasjonale tall at markedsføring på søketjenester utgjør halvparten av den kommersielle aktiviteten på nettet.

Det anslås at Google bare i Norge tjener 100 millioner kroner på annonser. Til sammenligning tjente Schibsted-eide Sesam per juni 10 millioner på såkalte PPC-inntekter, som er annonser betalt per klikk («pay per click»).

I Norge tror mediebyråene at annonseinntektene fortsatt ligger bare på mellom 5 til 10 prosent, men både Google, Yahoo, Kvasir og Sesam forventer betydelig annonsevekst framover.

Til toppen