JUSS OG SAMFUNN

SOL-forsiden i skuddlinjen

Norge mest trafikkerte nettsted har tatt sjansen på å skifte inngangsparti. Tidlige reaksjoner fra leserne tyder på at det burde de kanskje ikke ha gjort...

Herman Berg
2. juni 1999 - 14:27

I går kveld gikk Scandinavia Online til det drastiske skritt å bevege tjenesten over mot Yahoo!, mer lik en katalog- og søketjeneste. Borte er hovedsaken som blikkfang, det meste av nyhetsingressene og bildene er også fjernet.

SOL har gjennom forsiden bygd seg opp til å bli blant Nordens største webtjenester. Portalen har større trafikk enn svenske Aftonbladet (40 millioner sideoppslag kontra 37,5 millioner i måneden) og konkurrerer med søstertjenesten Passagen i et land med dobbelt så mange innbyggere.

Det nyeste vågestykket fra trafikk- og tapsmaskinen SOL har ført til en storm uten sidestykke fra brukere som blir oppfordret til å si sin hjertens mening. Da digi.no sjekker antall leserinnlegg ved lunsjtider i dag er det 143 stykker hvorav rundt et dusin er positive.

I rundt 130 av innleggene er altså Ola og Kari Nordmann i sitt mest kritiske hjørne.

Tine Skarland, redaktør av portaltjenesten, skriver i en begrunnelse for skiftet at de har forsøkt å lytte til brukernes ønsker. Hun opplyser at de har foretatt mange rundspørringer blant brukerne (gjennom Gallup) og kommet opp med tre faktorer som de legger vekt på når det gjelder en god startside på nettet: Kjapp, oppdatert og lett å laste ned.

Siden er bygd mer horisontalt og skal ha blitt kjappere. Organiseringen er gjort med nyhetssaker i venstre marg og oversikt over øvrige tilbud i høyre marg. Kvasir ligger som et sentralt element over hele øvre del av siden og i nyhetsoversikten genereres de til enhver tid siste sakene fra partnerne.

Det er kun et halvt år siden SOL skiftet startside sist. Også da var et mange kritiske røster, blant annet på grunn av fargevalg.

Men reaksjonene var kanskje ikke så ille som nå?

Her er bare noen av de kritiske kommentarene:
* "Hvordan har dere KLART å gjøre SOL så mye dårligere? Det så jo hundre ganger bedre ut før! Dette er jo direkte vondt å se på. Gå tilbake til den opprinnelige designen nuh, ellers skifter jeg startside."

* "Fra Sol-siden til skyggesiden? Dere har blitt en små-bokstavelig skygge av Dere selv, ta "VG-layouten" fram igjen med en gang!"

* "10 gode grunner til at dette er noe søl!

1. Uoversiktlig!

2. Bare reklame!

3. Ingen bilder som kan virke som blikkfang til hovedsakene. (De eneste blikkfangene er jo reklamen!)

4. Liten skrift

5. Kjedelig

6. Det finnes ikke noe system og når man kommer inn på sida får man inntrykk av at den er veldig ustrukturert

7. Søkeguiden bør ligge på siden av siden

8. Det første du ser på siden er Kvasirs søke-guide og reklame. Man burde se dagens hovedsaker

9. Det jeg besøker sol for er for å få de siste nyhetene og se om det er kommet noe nytt innen data.Dette ligger nå veldig usentralt til og bortgjemt med liten skrift på venstre side.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

10. Den gamle siden var rett og slett bedre!"

Og så er det selvfølgelig folk som vil tilbake til "gamle" dager:

* FORFERDELIG!!! Gamle er myye bedre, den som var FØR den forrige!!!!"

*"Før SOL skiftet til den forrige designen var siden best synes jeg. Da var den oversiklig, samtidig med at hele verdenshistorien ikke befant seg på en side.

Jeg synes det er ganske elendig av dem å gjøre enda et slik feiltrinn. Kan de ikke bare heller lage den mer brukervennelig - ikke nødvendigvis så mye mer 'oversiklig' og 'mer innholdsrik' ? - Jeg klart liker å kritisere SOL, men denne gangen er det ganske seriøst og."

De tidlige kommentarene som kom inn i går kveld var mer positive enn dem som har blitt postet etter hvert. I utgangspunktet kan man sende inn kommentarer uten å se på de andres innlegg, men det er også mulig at smitteeffekten har gjort seg gjeldende ved at brukerne har vært inne for å se på alle kommentarene før de selv har sendt et innlegg.

Uansett virker det modig gjort av dem som tør å komme med positive slengere nedover på kommentarlisten mellom kverulantene.

SOL har på sin side bestemt seg for ikke å gå i dialog og svare på responsene på weben. (se ellers redaktør Tine Skarlands kommentar til digi.no, i høyre margen eller under denne artikkelen)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.