SOL iD på papir legges ned

Styret i SOL besluttet i dag å legge ned papirutgaven av bladet SOL iD. Men ingen ansatte sies opp, forteller informasjonssjef Lasse Gimnes, som innrømmer at det var en feil å satse på papir.

Det har i dag vært styremøte i Scandinavia Online (SOL), hvor situasjonen omkring det redaksjonelle i magasinet SOL iD ble avklart.

Papirutgaven av publikasjonen SOL iD er under året gammel. I august i fjor kom første nummer av medlemsbladet, og med utgivelse annenhver måned betyr det at kun seks nummer har sett dagens lys når mai-nummeret er ute. Førstopplaget lå på 150.000, mens det rundt årsskiftet hadde et opplag på 180.000.

- Styret besluttet at SOL iD på papir skal legges ned, men ingen mister jobben. Vi vil styrke SOL som nettsted, og satse sterkere på nettet enn tidligere. Det vil bli et klarere fokus på primæroppgavene, sier informasjonssjef Lasse Gimnes i SOL til digi.no. Han begrunner beslutningen med at fokus skjerpes og at inntektene til magasinet ikke sto i stil med kostnadene.

Førstkommende mandag vil det være et heldagsseminar for alle redaksjonelt ansatte i SOL, og deler av ledelsen. Her vil man diskutere hvilke oppgaver de redaksjonelt ansatte vil fylle og hvor man vil se framover.

- Vi skal se hva vi kan gjøre for å lage Norges, nei verdens beste web i Norge, og se på hvordan vi kan øke bredden og dybden, sier Gimnes. Han innrømmer at SOL iD på papir var en feilsatsing.

- Joda, det var en feil å satse på papir. Alle tar feil. Noen valg er mer riktig enn andre, og markedet var ikke sterkt nok. I framtiden skal vi prøve å gjøre færre feil, sier Gimnes.

Hvor mange millioner som er gått med på papirsatsingen vites ikke. Tidligere i år uttalte Gimnes til digi.no at "papirmagasinet har et stort vekstpotensial". Med et opplag opp mot 200.000 var ikke 1,8 millioner i annonseinntekter på papir så mye å skryte av, sa han i mars til digi.no.

- Har SOL iD Magasinet langsiktige avtaler med annonsører? Hva vil i så fall skje med disse avtalene?

- Jeg kan bekrefte at SOL iD har langsiktige avtaler, men kan ikke si hvor mange eller med hvem. Vi må nå ta en prat med de annonsører det gjelder for å få til individuelle løsninger. Dette er noe vi må ta opp med de enkelte, ikke i offentlighet, sier Gimnes. Han vil ikke si noe om hvor store inntekter det er budsjettert med i inneværende år på annonser i papirutgaven.

De ansatte er ikke enige i avgjørelsen om å legge ned SOL iD på papir. Representant for de ansatte i SOL-redaksjonen, Ola Karlsen, sier:

- Vi var uenige i nedleggelsen og hadde bedt om at akkurat den avgjørelsen ble utsatt, slik at man kunne se på andre alternativ. Det ble ikke tatt til følge. Vi er ikke helt overbevist om at det er riktig å legge ned magasinet, sier Karlsen, som verken er sint eller trist.

- Det er ikke min stil å være sint. Jeg synes de økonomiske argumentene som har vært kjørt ikke holder mål, sier Karlsen.

Nå vil de ansatte være med og legge premissene for fremtidige arbeidsoppgaver, som starter med seminaret i neste uke.

- Vi har allerede i flere skriv til våre overordnede stilt krav og deltatt i en dialog om hva SOL iD skal være nå. På seminaret på mandag vil sikkert flere få ut frustrasjoner, sier Karlsen.

- Så seminaret vil bli en slags gruppeterapi, altså?

- Sikkert for noen, ler Karlsen.

I styret til SOL sitter Birger Magnus som styreformann, mens Sverre C. Munck i Schibsted og Bjørn Atle Holter-Hovind fra Industrifinans er styremedlemmer. Hovind sitter også i styret for Schibsted. Fra Telenor sitter Peter Pay, Gunnar Kjell Bjørkavåg og Morten Lundal. Fra de ansatte er Mariann Ødegård og Stein Georg Lillemoen styrerepresentanter.

Til toppen