Forrester ResearchScandinavia Online
- Selskapet har ikke finansiell eller annen styrke til å komme ut i de europeiske markedet, sier Hellen K. Omwando, hun er analytiker ved analyseselskapet.
SOL er ikke bekymret:
SOL: - Skal ikke ut i Europa
- Navnet, Scandinavia Online, er heller ikke særlig bra å bruke hvis man skal ekspandere i andre markeder enn Norden, sier Hellen K. Omwando til digitoday.no.
Men Omwando mener ikke dette nødvendigvis er negativt for Scandinavia Online, siden selskapet ikke har uttalt noe fokus om å bli stor i det europeiske markedet. Den eneste muligheten for SOL å bli en spiller i det europeiske markedet vil være gjennom å bli kjøpt opp, mener analytikeren.
- De store vil bevege seg nordover etter hvert, og veksten vil skje via oppkjøp. Det er klart at Norden er et område som vil være svært attraktivt for den som ønsker å vinne i det europeiske markedet. Dem er det mange av, sier Omwando til digitoday.no. Hun mener at det nordiske markedet er spesielt på grunn av den høye penetrasjonen av Internett- tilkobling og et generelt innovativt marked.
Hun mener at det blir tvingende nødvendig for de store spillerne i det europeiske markedet å komme inn i det skandinaviske markedet, og da kan det bli vanskelig å komme forbi SOL og Spray - de ledende aktørene i Norden. Spray Network ble i forrige uke kjøpt opp av Lycos Europe - dermed står SOL igjen.
Les:Jubii
Gigantoppkjøp: Lycos kjøper Spray
Hellen K. Omwando mener det er naturlig å tenke seg at en utenlandsk aktør skal komme inn og kjøpe opp selskapet. Av mulige aktører hun nevner er Wanadoo, som blant annet eies av France Telecom og America Online.