Juss og samfunn

SOL inn på webproduksjon

Nå kommer også SOL med eget produksjonsselskap innenfor digitale media. Dermed spisses konkurransen til, etter at også A-pressen lanserte lignende planer tirsdag.

Morten Øverbye
12. feb. 1997 - 12:00

Det er avdelingen for tjenesteutvikling og produksjon som Scandinavia Online nå ønsker å flytte ut i et eget selskap.

- Ved å skille ut denne delen av virksomheten vil vi få et klarere fokus innenfor våre satsingsområder, sier administrerende direktør Erik Hagen i SOL til digi:media.

Gjennom oppdelingen av det eksisterende SOL ønsker Hagen nå sterkere fokus på å bli Norges ledende kanal på Internett.

En annen årsak til oppdelingen er å skape ryddigere forhold til andre produksjonsbyråer om kanaltjenestene.

Hagen vil ikke ut med eierforholdene i det nye selskapet, men det er klart at alle de nærmere tyve ansatte fra avdelingen for tjenesteutvikling og produksjon i dagens SOL. Satsingsområdet for dette selskapet skal være å drive med utvikling av digitale tjenester for andre bedrifter.

Etter at også A-pressen presenterte produksjon av webtjenester som sitt nye satsingsområde tidligere denne uken, ser dermed konkuransen ut til å bli hardere for veletablerte selskaper som New Media Science og Mogul Media.

Erik Hagen er likevel ikke redd for at markedet for webproduksjon skal bli for trangt for alle selskapene.

- Nei. Akkurat nå er det voldsomt behov for denne typen tjenester, med en etterspørsel i markedet som er langt større en kapasiteten. Men på sikt vil det nok utkrystallisere seg noen vinnere og tapere også her, sier han.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.