Det er avdelingen for tjenesteutvikling og produksjon som Scandinavia Online nå ønsker å flytte ut i et eget selskap.
- Ved å skille ut denne delen av virksomheten vil vi få et klarere fokus innenfor våre satsingsområder, sier administrerende direktør Erik Hagen i SOL til digi:media.
Gjennom oppdelingen av det eksisterende SOL ønsker Hagen nå sterkere fokus på å bli Norges ledende kanal på Internett.
En annen årsak til oppdelingen er å skape ryddigere forhold til andre produksjonsbyråer om kanaltjenestene.
Hagen vil ikke ut med eierforholdene i det nye selskapet, men det er klart at alle de nærmere tyve ansatte fra avdelingen for tjenesteutvikling og produksjon i dagens SOL. Satsingsområdet for dette selskapet skal være å drive med utvikling av digitale tjenester for andre bedrifter.
Etter at også A-pressen presenterte produksjon av webtjenester som sitt nye satsingsområde tidligere denne uken, ser dermed konkuransen ut til å bli hardere for veletablerte selskaper som New Media Science og Mogul Media.
Erik Hagen er likevel ikke redd for at markedet for webproduksjon skal bli for trangt for alle selskapene.
- Nei. Akkurat nå er det voldsomt behov for denne typen tjenester, med en etterspørsel i markedet som er langt større en kapasiteten. Men på sikt vil det nok utkrystallisere seg noen vinnere og tapere også her, sier han.