SOL System kom offisielt på plass i forrige uke og består av den tidligere teknologiavdelingen til Scandinavia Online AS. Det er eks-direktør for utvikling og drift, Grete Viksaas, som blir daglig leder for en stab på rundt 45 som skal dekke den tekniske virksomheten i Norge, Sverige og Danmark.
- Vi skal levere internetteknologi til nettbaserte medieselskap. Det er vår primæroppgave, sier Viksaas til digi.no.
Hun opplyser at det er en rekke oppgaver de skal videreføre i SOL System, blant annet i nært samarbeid med en annen SOL-datter, webbyrået Neo Interaktiv.
- Vi skal fungere som webhotell for kundene, sørge for aksess på deler av webtjenestene deres, drifte annonsestyringssystem som NetGravity, selge databaser, levere kundeinformasjonsystem, drive handelsløsninger - inkludert betalingssystemet SOL Konto - og selge publiseringsopplegg i nært samarbeid med Neo. Neo og vi kompletterer hverandre, sier hun.
Planene om at SOL ville gjøre noe med teknologiavdelingen, har vært kjent siden før jul (se egen sak i margen). Utskilling av det tunge teknologimiljøet i SOL, er noe ikke minst Schibsted-ledelsen har vært opptatt av siden fremleggelsen av det negative bidraget på 51 millioner kroner per tredje kvartal i fjor.
Styreformann i SOL og konserndirektør i Schibsted, Birger Magnus, sa til digi.no den gangen at det nå var på tide å redusere ambisjonene på teknologiutviklingen noe og satse sterkere på innhold.
Siden desember har SOL kapret Telias Passagen i Sverige.
Viksaas forteller at SOL System vil være på jakt etter flere dyktige teknikere i markedet.
- Vi har vært for få og trenger noen flere for å drive et selskap som driver i samarbeid med andre, sier hun og hevder at budsjettet for 1998 ikke er forandret selv om den tekniske avdelingen er blitt skilt ut i et eget selskap.
- Vi skal stadig gå i balanse, sier hun og opplyser at SOL System vil operere som støttespiller for alle SOL-selskapene i Skandinavia.
- Dere vil ikke gå aksess-selskapet, Telenor Nextel, i næringen da?
- Nei, vi driver et nettselskap som leverer ulike webløsninger til kundene. Vi selger ikke internettaksess, sier Viksaas.
* (Se også presisering under relevante artikler på høyre side)