Scandinavia Online (SOL) kjøper opp den danske portalen Netlogin. Den danske nettjenesten, som har omtrent 145 000 ukentlige brukere, skal hjelpe SOL til å bli den ledende portalen i landet.
Sammen kommer de to selskapene til å ha omtrent 475 000 unike brukere i uken. Dermed befester SOL posisjonen som den nest største nettjenesten i Danmark, rett etter Spray-eide Jubii .
Netlogins administrerende direktør, Eirik Bak, sier til digitoday.no at Netlogin har Danmarks største lenkesamling for nisjesteder på nettet. - Vi har elleve forskjellige innganger på nisjeportalene, og blant disse er blant annet Danmarks største reiseportal, sier Bak til digitoday.no.
Han sier at selskapet har en pen omsetning og et pent overskudd. Selskapet har tre fast ansatte, samt fem tilknyttede medarbeidere- selskapet er med andre ord ikke stort.
Netlogin skal integreres i SOLs danske portal, og Bak sier til digitoday.no at selskapet skal sikre at Netlogins brukere ikke blir fremmedgjort i integrasjonen, mens SOLs brukere skal kunne kjenne igjen konseptet.
Bak ser ikke i bort ifra at SOL kommer til å gjøre flere oppkjøp i Danmark. - Min vurdering er at om de vil bli større i Danmark, og ta førsteplassen fra Jubii, må SOL kjøpe opp ytterligere selskaper. Målet for SOL er ganske klart, å bli nummer en.
SOL har betalt 38 millioner kroner for Netlogin, dette ved å utstede 440 000 aksjer. Denne prisen er Eirik Bak godt fornøyd med. - Dette er jo på en svært lav aksjekurs, og vi regner med at aksjekursen vil stige. Slik sett er prisen meget god, og vi er godt fornøyd, sier Bak til digitoday.no.
Det lyktes ikke digitoday.no å få tak i Birger Steen, konsernsjef i SOL i dag tidlig.