Grunnlegger av svenske Cell Ventures, Jan Carlzon, mener at dette nye trekket i kampen om portalene gjør at auksjonstjenesten Bid2Day plutselig blir av en helt annen karakter.
- Ved å samarbeide med Nordens ledende portalselskap, Scandinavia Online, blir vi i en håndvending størst i Norden. Det betyr i praksis at Bid2Day er en av de ledende webauksjonsforetakene i Europe, sier Carlzon i en pressemelding.
De to eierne (SOL eier 51 prosent, Cell 49 prosent) har videre planer om ekspandere i Europa til neste år. I dag eksisterer Bid2day kun i Sverige, men har som mål til neste år på å omsette for over 100 millioner kroner.
- Samarbeidet med Bid2Day er en sentral del av vår strategi som omfatter alle typer e-handel der auksjonsbasert netthandel er en viktig del, sier Sverre C. Munck, som leder Schibsted Multimedia.
- Ved å kombinere trafikken på SOLs portaler i alle nordiske land med Bid2days løsninger for auksjoner på Internett skaffer vi oss en dominerende posisjon i Norden, mener Munck som videre sier i pressemeldingen at dette er en viktig bit i forhold til børsintroduksjonen av SOL som er planlagt til neste år.
Norske SOL har samarbeidet i lengre tid med DinSide om en auksjon rettet mot konsumenter. Dette samarbeidet, som hittil har samlet 32.000 registrerte brukere, varer i seks måneder til, dvs. ut mars neste år. Etter det er det slutt på samarbeidet.
I pressemeldingen skriver Cell og SOL også at "brukere som har registrert seg som medlemmer i DinSide auksjon vil automatisk bli medlemmer i den nye auksjonstjenesten".