SOL-redaksjon i usikkerhet

- Vi må hele tiden vurdere hvilke produkter vi skal tolerere går med minus over lang tid, sier informasjonssjef Lasse Gimnes i SOL. Redaksjonen er overrasket over planene om å legge ned SOL id-redaksjonen og synes heller annonseavdelingen burde gå.

Fredag ble det kjent at SOL har planer om å legge ned sin redaksjon som bidrar på innholdssiden i papir- og nettutgaven av SOL iD. Informasjonssjef Lasse Gimnes er fullstendig uenig i at SOL iD henger i en tynn tråd. Han avviser at det er misnøye med det redaksjonelle produktet som er årsaken til nedleggelsesplanene.

- Vi er veldig, veldig, veldig fornøyd med Sol iD. Men vi må hele tiden vurdere hvilke produkter vi skal tolerere går med minus over lang tid. Vi valgte fredag å informere om at vi ser på ulike måter å organisere SOL iD på, sier Gimnes.

- Er det snakk om å velge en løsning lik den man planlegger i Danmark, med Berlingske Tidende som innholdsleverandør?

- Nei, i Danmark er det en helt annen bakgrunn. Schibsted hadde ikke en innholdspartner i Danmark, derfor valgte man å gå inn på en eierstruktur med 34-66 prosent med en innholdspartner, sier Gimnes.

Han forteller at tre mulige modeller for organisering av SOL iD ble skissert på fredagens møte. Gimnes vil ikke beskrive modellene nærmere, men bekrefter at ett alternativ går ut på å legge ned redaksjonen i SOL iD.

- Modellen innebærer at vi outsourcer det redaksjonelle arbeidet. Vi skal uansett fortsatt satse på innhold og skal ha nyheter på SOL. Spørsmålet er om disse nyhetene skal være egenproduserte eller kjøpt fra andre.

Det skal være styremøte 29. april, og da ventes denne saken avgjort. Gimnes forteller at det nok blir mye diskusjon i SOL fram mot den datoen.

- Det er spenning i systemet, det er ikke til å komme bort i fra. Mange har meninger, og det er sunt. Det er sterke meninger, sterke personligheter og mye fornuft ute og går, sier Gimnes til digi.no.

Klubbleder Ola Karlsen i SOL-redaksjonen mener imidlertid det virker som om ledelsen har bestemt seg på forhånd.

- Fra ledelsens side virker det som det mest sannsynlige er å legge ned SOL iD på papir og nett, og kun beholde en desk som holder førstesiden oppdatert. Vi må forhandle om hva som skal skje med journalistene. Av en redaksjon på 16, er det her snakk om ti journalister som er organisert i Norsk Journalistlag, som kan miste jobben, sier Karlsen. De ansatte det gjelder har ennå ikke fremmet krav overfor ledelsen, men det kommer, opplyser Karlsen.

- Klubben i SOL skal ha møte i morgen. Møtet har vært berammet en stund, men nå har vi flere ting å diskutere. Jeg regner med at vi kommer til å formulere noen klare krav til ledelsen etter møtet i morgen. Vi valgte å la helga gå, og har brukt en del av dagen i dag på å diskutere. Vi har også kontakt med NJ sentralt, forteller Karlsen. Han forteller at de ansatte ikke fikk noe som helst forvarsel om forslaget til nedleggelse som nå vurderes.

- Dette kom overraskende på oss. Vi synes det er rart at man går på redaksjonen som faktisk har skapt grunnlaget for inntekter for SOL. At man ikke har klart å skape inntekter på et papirmagasin med 200.000 i opplag, synes jeg er forbausende. Det er derfor ikke umiddelbart logisk at man kvitter seg med redaksjonen, man burde heller gå på annonseavdelingen som ikke har klart å utnytte potensialet i SOL iD, sier en oppgitt Karlsen.

- Ledelsen har signalisert at de ønsker å gi ut papirutgaven og ha en viss nettproduksjon. Den modellen ledelsen legger seg på, vil innebære en outsourcing av det redaksjonelle. Jeg ser at ledelsen ønsker at alt skal være som før, men billigere. Det tror jeg er fullstendig urealistisk, sier Karlsen.

- Hvordan er stemningen i redaksjonen nå?

- Det er ikke trist og fælt, men det er en merkelig situasjon å være i. Vi vil prøve å komme i dialog med ledelsen og den nye utgiveren av SOL iD, som blir Schibsted Multimedia, sier Karlsen.

digi.no har ikke lykkes i å få noen kommentarer fra Schibsted Multimedia, der en enslig sekretær opplyser om at alle som kan uttale seg i saken har tatt påskeferie..

Til toppen