SOL-selskap truer domeneorganisasjon med anmeldelse

Etter å ha fått internettadressen stengt i forrige uke, vurderer det svenske auksjonshuset Bid2day å gå til sak mot den svenske domeneorganisasjonen NIC-SE. - Dette er skremmende myndighetmisbruk, mener den daglige lederen i Bid2Day.

digi.no skrev tirsdag i forrige uke om SOL-eide Passagen.se som ble truet med stenging, men slapp unna med å betale umiddelbart. Det svenske auksjonshuset på Internett, bid2day.se derimot fikk nettstedet sitt stengt av domeneorganisasjonen NIC-SE (Network Information Centre Sweden AB).

Les om NIC-SE sin aggressive politikk:


Grunnen var manglende betaling av årsavgiften på domenet. 312 svenske kroner (inkludert moms) var ikke betalt inn for 1999.

Bid2Day hevder at de ikke har sett snurten av noen regninger eller purringer fra NIC-SE. Domeneadministratoren hadde like i forkant sendt ut en melding om at 753 svenske domenenavn (.se) sto i fare for å bli stengt. Organisasjonen opplyste til digi.no at kun et par stykker, inkludert Passagen.se, hadde fått et spesielt varsel fordi det kunne innebære store konsekvenser for dem.

Ett av hovedproblemene for NIC-SE har vært at de har arvet domenejobben og en database uten e-post-adresser. Dermed har de i utgangspunktet dårlig med kontaktpunkter over Internett hos kundene og ikke tatt seg jobben med å oppdatere hele den utdaterte basen.

Eva Frølich, ansvarlig for internasjonale spørsmål hos NIC-SE, hevder imidlertid hardnakket at de har sendt ut påminnelser og purringer inkludert e-poster til tre sentrale personer hos alle de 753 selskapene de har tatt kontakt med nå i siste runde.

SOL-eide Bid2Day (51 prosent) hevder imidlertid at de ikke har mottatt disse henvendelsene. Administrerende direktør og gründer Kenneth Engstrøm oppdaget selv avstengningen av .se-domenet klokken 10 på tirsdag formiddag og varslet daglig leder i NIC-SE om dette umiddelbart.

Det tok imidlertid hele dagen før domenet bid2day.se var aktivt igjen.

Det store problemet for Bid2Day var den særdeles dårlige timingen. Den største markedsføringskampanjen i auksjonshusets to-og-et-halvt-årige historie startet akkurat den uken, både på radio og i svenske kveldsaviser.

Engstrøm anslår reklamekostnadene den dagen domenet lå nede til 300.000 svenske kroner.

Han sier at de i løpet av uken vil vurdere om de skal gå til rettslige skritt. Ett av hindrene er stort press på de menneskelige ressursene; Bid2Day med sine åtte ansatte har muligens ikke kapasitet til å ta den ekstra belastningen, mener den daglige lederen. Men han har fått råd fra Cells Christer Sturmark, som også sitter i den svenske regjeringens IT-utvalg, om å forfølge saken.

- Hva NIC-SE har gjort kan jevnføres med å ta seg friheten å låse døren til et fysisk varehus for en ubetalt regning på 250 kroner (312 svenske kroner inkludert moms - red.anm.). Jeg kaller det egenmektig og overveier å anmelde saken. Det hadde vært interessant å få en rettslig prøving av dette, sier han til digi.no.

- Vi har full forståelse for at NIC-SE vil gripe inn mot dem som ikke betaler sin årlige registreringsavgift, men her har de gått for langt, mener han.

- De konsumenter som har blitt tiltrukket av tilbudet vårt kom ganske enkelt ikke inn i vår butikk. For et selskap som har sin kjernevirksomhet på Internett kan en avstenging få katastrofale følger for varemerket. Internettsurfere er utro. Om de ikke kommer inn på en hjemmeside, antar de at den ikke finnes lenger og mister kjapt interesse for selskapet, mener han.

Han sier at over én uke etter hendelsen, har NIC-SE fortsatt ikke tatt kontakt med Bid2Day.

NIC-SE sier på sin side til digi.no at det ble tatt kontakt med dem, noe Engstrøm også har bekreftet.

- De tok kontakt med oss. Om det har skjedd noe utover det, tør jeg ikke kommentere. Hva som ble sagt i første kontakten, er avgjørende for om vi har fulgt opp i forhold til Bid2Day, sier Frølich til digi.no.

- Det er umulig for oss å ha 100 prosent dekning. Dette er vel det man kalle mandagseksemplaret. Det er selvfølgelig ulykkelig at dette har skjedd med Bid2Day, men vi kjente ikke til reklamekampanjen til dem i forkant, sier hun.

Hun opplyser at det opprinnelig var 70.000 svenske nettsteder som fikk purring på betaling. Til slutt havnet man på én prosent, det vil si drøyt 700 nettsteder, noe Frølich synes er veldig bra.

- Knapt 100 har hørt fra seg nå i siste runde, og vi har gitt dem domenene tilbake. Resten vil vel sannsynligvis ikke ha disse videre, sier hun.

- Frølich sier de aldri har opplevd, siden de tok over domeneansvaret 1. januar 1998, at noen aktører har gått til rettssak mot dem.

- Vi har hatt prøvning og anker, men ikke opplevd at noen har gått til rettslige skritt, sier hun..

- Vi har jo en en kollega i hvert land og ligger vel egentlig godt an. NSI, som forvalter .com-,.org- og .net-domenene, må sørge for 30 prosent avregistreringer hvert år. Sammenliknet med én prosent, er det vel ikke så verst i Sverige, sier hun.

Til toppen