SOL sliter med e-handel

Scandinavia Online tapte millioner på sin e-handelsatsing i andre kvartal. Nå varsles det omlegging og mulig salg av virksomheter. Konsernsjef Birger Steen skal beile etablerte handelsaktører som vil over på nettet.

Scandinavia Online (SOL) hadde store planer om å håve inn penger på e-handel. En del av strategien for å tjene penger på sin massive trafikk som største portalaktør i Norden, var å bli en viktig kanal for e-handelsaktørene.

E-handelsselskap skulle få tilgang til kjøpere gjennom plass på portalen, samtidig som brukerne av portalen skulle få ett sted å forholde seg til når de skulle gjøre sine små og store innkjøp på nettet.

Satsingen har ikke slått til: Da SOLs kvartalstall ble offentliggjort torsdag kunne e-handelsdelen vise til sviende tap.

SOL omsatte for syv millioner svenske kroner på e-handel. Men kostnaden for å få disse pengene beløper seg til hele 12,2 millioner. Driftsresultatet for enheten endte på minus 15,53 millioner kroner - inkludert salgs- og markedsføringskostnader, administrative kostnader og avskrivninger på goodwill.

- Dette er skuffende tall, sa styreformann i SOL Sverre C. Munck.

SOL-ledelsen vedgår nå at satsingen ikke gikk som planlagt.

- Hele e-handelssektoren har fått seg en knekk, og man har ikke greid å nå den kritiske massen, sa Birger Steen, konsernsjef i SOL, under presentasjonen av kvartalstallene. Steen mener at flere av e-handelsselskapene har møtt på problemer som kommer av for lite volum og for store kostnader i forhold i inntekter.

- CoShopperog LetsBuyIt.com mener at samkjøp kan presse prisene ned. Man skal ikke tro at tyve stykker som kjøper samme vare kan presse prisene ned. Kjøper to tusen den samme varen er det noe helt annet, sier Steen, som mener at bordet nå er dekket for de etablerte aktørene som vil bruke nettet som en av flere salgskanaler.

SOL vurderer nå hva de vil gjøre med sine egne selskaper innenfor e-handel, auksjonstjenesten Bid2Day og Netbonus.

- Vi får se hva vi må gjøre med disse selskapene. Dette er ikke innenfor vårt kjerneområde, og et salg er ikke usannsynlig, sier Steen som varsler en rask avgjørelse.

Fokuset til SOL kommer ikke til å gå vekk fra denne type tjenester til sine kunder og brukere. Men det vil bli satset hardere på e-handelsaktører fra "den gamle økonomien." Steen ser ikke bort fra at en kjøper av enten Netbonus eller Bid2Day vil være et slikt selskap.

Bid2Day skulle være SOLs auksjonssatsing etter at selskapet brøt sin avtale med Din Side Auksjon (siden kjøpt opp av QXL.com). Men satsingen har ikke gått som planlagt. Tjenesten har et sted mellom 10.000 og 15.000 registerte brukere i Norge, langt under halvparten av det Din Side Auksjon hadde da selskapene brøt med hverandre.

Bid2Day mener at disse tallene ikke er en god parameter for å måle suksess, men at transaksjonsgraden er det viktige.

Selskapet vil ikke opplyse om hvor mange som kjøper varer, eller hvor mye penger hvert medlem legger igjen.

Til toppen