Schibsted, Telenor og Telia har solgt sin felleseide portal Scandinavia Online (SOL) til det svenske katalogselskapet Eniro for 522 millioner svenske kroner.
I går sluttet SOL-aksjen på 6,75 norske kroner, men eierne får en skikkelig premie gjennom at selskapet selges for 11,50 svenske kroner per aksje.
Eniro er var Telias katalogvirksomhet inntil det i fjor ble skilt ut som eget selskap og børsnotert. Eniro var med i budkampen om å kjøpe Telenor Media, men tapte kampen mot amerikanske Texas Pacific Group.
Eniro er et stort og sterkt selskap som årets tre første kvartaler omsatte for 2,6 milliarder kroner og satt igjen med driftsresultat på 509 millioner svenske kroner.
Med oppkjøpet av SOL forsterker Eniro sin posisjon som annonsekongen på det svenske Internettet. Selskapet opplyser at man i tredje kvartal hadde hele 50 prosent av nettannonsene i Sverige.Telia, Telenor og Schibsted som eide 76 prosent av SOL forteller at oppgjøret skjer i kontanter.
Avtalen om å selge SOL ble overraskende offentliggjort 2. november. Tatt den knappe tiden i betraktning hadde kanskje eierne allerede kontakt med Eniro da.
SOL - et hyggelig kjøp
Stort Schibsted-underskudd
Schibsted tror på kjapt SOL-salg
Telenors andel av salget vil utgjøre SEK 88 millioner for sin eierandel på 16,8 prosent. Selskapet forventer å kunne bokføre en regnskapsmessig gevinst på omlag NOK 20 millioner før skatt ved fullføring av salget. Salget har ikke konsekvenser for Telenors øvrige virksomheter", skriver Telenor i sin pressemelding.