Krigen mellom portalselskapene hardner til. Scandinavia Online (SOL) er lei av at Spray.no, en av selskapets argeste konkurrenter, ikke er med på Norsk Gallups Web-topp. Ifølge Dagens Næringsliv vil SOL betale for at også Spray blir inkludert på denne listen.
Les mer om Gallup-tallene for andre kvartal :
Nedtur for nettstedene
VG Nett den store vinneren på Web-Toppen
Tallene for Spray blir dermed offentliggjort i tredje kvartal, stikk i strid med selskapets egen vilje. Det er nemlig SOL som har bestilt og betalt undersøkelsen.
- Vi vil vite hvordan vi står i forhold til en viktig konkurrent og må derfor de hvor mange besøkende de har, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i SOL Norge, til Dagens Næringsliv.
Hun er lei av at Spray sier de er den største portalen i Norden, og betaler gladelig for å bevise dette. Stuntet koster SOL 50 000 kroner.
Sprays administrerende direktør, Øivind Strengen, sier til Dagens Næringsliv at de trakk seg fra Gallups månedsvise Web-topp på grunn av uenigheter med Gallup, ikke pengeproblemer. - Vi var uenige om kontrakten. De klarte ikke å levere det vi ville ha. Utover dette vil jeg ikke si hva vi er uenige om, sier Strengen.
Spray eier Nettavisen, som i dag med i Gallups undersøkelse over største nettsted. Men det er ikke portalen Spray.no.