JUSS OG SAMFUNN

SOL vinner på ringelyd og logo

Ungdom under 19 år er de ivrigste logo- og ringetoneforbrukerne, og SOL er den leverandøren som benyttes oftest. Dette kommer frem av en undersøkelse foretatt av mediebyrået Media.com Interaktiv.

Therese Werenskiold
20. mars 2001 - 10:36








SOL

SMS180JippiiEurobate

BiipTV 2Spray

Over halvparten (51 prosent) av de under 19 år tar gjerne imot reklame på mobilen, og ytterligere 15 prosent sier ja dersom dette gjør at tjenesten blir gratis å benytte. Skepsisen til reklame på mobilen øker med alderen, samt at kvinner er noe mer negative til reklame på mobilen enn menn.


For å benytte gratis SMS hos Eurobate må brukeren registrere seg på siten og akseptere at han/hun vil motta reklame på mobilen. Eurobate informerer om rundt 65.000 registrerte brukere som har akseptert disse vilkårene. SOL har ca 150.000 brukere som har sagt ja til å motta mobilreklame.


Media.com Interactive har foretatt undersøkelsen for å danne seg et bilde av brukernes oppfatninger av logoer og ringetoner for mobiltelefoner. Helene Friis (bildet) i Media.com understreker at selskapet er nøytralt i forhold til undersøkelsen, og har gjennomført denne uten eksterne oppdragsgivere.


Bakgrunnen for undersøkelsen var å avdekke målgruppens oppfatning av leverandører av mobile innholdstjenester, hva som blir vektlagt ved valg av leverandør, hyppighet av utskiftning, og prissensitivitet. Undersøkelsen ble gjennomført av Norsk Gallup som en pop-up undersøkelse blant tilfeldig utvalgte brukere av nettstedene SOLs mobilseksjon, TV 2s ungdomssider og Eurobate.

Besvarelser fra målgruppen er delt inn i aldersintervallene: under 19 år, 20-29 år og 30-39 år. Ca. 450 personer svarte på undersøkelsen, som ble gjennomført ved årsskiftet. Alle personene som deltok, hadde en eller flere ganger lastet ned eller mottatt ringetone og/eller logo på mobiltelefonen sin.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.