SOL
BiipTV 2Spray
Over halvparten (51 prosent) av de under 19 år tar gjerne imot reklame på mobilen, og ytterligere 15 prosent sier ja dersom dette gjør at tjenesten blir gratis å benytte. Skepsisen til reklame på mobilen øker med alderen, samt at kvinner er noe mer negative til reklame på mobilen enn menn. For å benytte gratis SMS hos Eurobate må brukeren registrere seg på siten og akseptere at han/hun vil motta reklame på mobilen. Eurobate informerer om rundt 65.000 registrerte brukere som har akseptert disse vilkårene. SOL har ca 150.000 brukere som har sagt ja til å motta mobilreklame. |
Media.com Interactive har foretatt undersøkelsen for å danne seg et bilde av brukernes oppfatninger av logoer og ringetoner for mobiltelefoner. Helene Friis (bildet) i Media.com understreker at selskapet er nøytralt i forhold til undersøkelsen, og har gjennomført denne uten eksterne oppdragsgivere.
Bakgrunnen for undersøkelsen var å avdekke målgruppens oppfatning av leverandører av mobile innholdstjenester, hva som blir vektlagt ved valg av leverandør, hyppighet av utskiftning, og prissensitivitet. Undersøkelsen ble gjennomført av Norsk Gallup som en pop-up undersøkelse blant tilfeldig utvalgte brukere av nettstedene SOLs mobilseksjon, TV 2s ungdomssider og Eurobate.
Besvarelser fra målgruppen er delt inn i aldersintervallene: under 19 år, 20-29 år og 30-39 år. Ca. 450 personer svarte på undersøkelsen, som ble gjennomført ved årsskiftet. Alle personene som deltok, hadde en eller flere ganger lastet ned eller mottatt ringetone og/eller logo på mobiltelefonen sin.
Slik blir fremtidens nettreklame
Sverre Munck er hard mot de harde
Jippii: Slutt på ringelyd-diskriminering for Motorola-mobil eiere
Britney mest populær som ringelyd
Unge mobileiere spiller mer Playstation og gjør mindre lekser
I pre-mobil tid lagde man avtaler...og holdt dem
Hver fjerde har hatt SMS-sex