- Det indiske mobilmarkedet har gått fra null til 7 milliarder kroner på 18 måneder, sier visepresident for salg og markedsføring i Ericsson Radio, Åke Persson, som legger til at dette bare er begynnelsen. - Vi tror India blir verdens raskest voksende marked for mobiltelefoner.
Ericsson har ikke kastet bort tiden etter at de første lisensene på det indiske markedet ble delt ut i 1995. Bedriften er i dag den største leverandøren av mobilnettverk til det indiske markedet, og er en av de største leverandørene av mobiltelefoner.
Ericsson har så langt sikret seg flere kontrakter i de mest attraktive mobilmarkedene i India. Flere av disse blir fullt kommersialisert i løpet av året. I 1995 sikret Ericsson seg kontrakter med mobiloperatører i tre av fire storbyområder; New Dehli, Bombay og Madras.
Den indiske strukturen innen mobiltlefoni bygges rundt GSM digital radio teknologi. Landet er delt i 20 områder, klassifisert i A, B og C-grupper avhengig av størrelse, folketetthet og andre faktorer. Ericsson har konsentrert seg om A-gruppene, og de mest attraktive B-gruppene.
I hvert område får to mobilselskap hver sin lisens for å bygge ut et nettverk. Lisenser for de fire største byene, Delhi, Bombay, Calcutta og Madras ble delt ut separat. Ericsson sysselsetter i dag 700 ansatte i India.