Sonera er avhengig av mobil

Finske Sonera kan fremdeles vise til vekst takket være mobilsatsingen. Også aksjesalg førte til at 2000-resultatet ble reddet sånn noen lunde. Men det holder ikke for markedet.

Resultatet falt med 4 millioner euro sammenlignet med 1999, selv om salget økte med 11 prosent til 2,057 milliarder euro. Før ekstraordinære poster endte resultatet på 1,86 milliarder euro, opp fra 497 milliarder euro. Engangsposter utgjorde en stor del av overskuddet, nærmere bestemt 1,546 millioner kroner.

Det er på mobilsiden Sonera vokser mest, foruten at selskapet i 2000 også noterte seg for salget av aksjer i de amerikanske mobilselskapene Aerial og VoiceStream, som gav en gevinst alene på 835 millioner euro.

Sonera invester kraftig i nye virksomhetsområder, blant annet i mobilportalen Zed, som sammen med Smarttrust planlegges børsnotert. Innen 11. juni må dessuten selskapet selge halvparten av sin aksjebeholdning i Tieto Enator som utgjør hele 20 prosent av selskapets aksjer.

Og det er inntektene fra mobilvirksomheten som pynter på Sonera-veksten. En inntektsøkning på 15 prosent gjør godt på inntektssiden, som også styrkes ved at 145.000 nye kunder fant veien til selskapet i 2000, hvorav 75.000 bare i desember.

På listen over utfordringer er Soneras mange UMTS-engasjementer. I fjor skaffet selskapet tilgang til UMTS-lisenser i konsortier sammen med andre selskap i Tyskland, Italia, Spania og Norge. Fra før hadde selskapet UMTS-lisens i Finland.

Til toppen