Resultaterfinans

Sony Ericsson med overraskende fall

Etter å ha rettet opp mye, gikk Sony Ericsson på en ny smell i første kvartal og går bare såvidt i pluss.

15. apr. 2005 - 09:04

Sony Ericsson har slitt med å opprettholde markedsandelene, for selskapets strategi om bare å satse på avanserte mobiler med høyere marginer har ikke fungert så godt.

Tidligere i uken gikk selskapets nye strategissjef ut og sa at man skulle satse også på billigere modeller for å få opp volumet og gjenvinne noe av storskalafordelene man hadde tidligere.

Disse uttalelsene viser seg nå å være et tidlig signal på tallene selskapet la frem i dag. Resultatet faller med 61 prosent og selskapet har en dyster, men akk så vanlige forklaring: Prispress.

Resultatet falt til bare 32 millioner euro, ned fra 82 millioner euro i samme kvartal i fjor. Omsetningen faller fra 1,34 milliarder euro til 1,29 milliarder euro.

Prispresset dokumenteres med at selskapet solgt 9,4 millioner, et løft på 6,8 prosent fra samme kvartal i fjor.

Sony Ericsson er nå ikke verdens femte største mobilprodusent, men er nede på seks etter at LG gikk forbi.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra