Sony Ericsson har slitt med å opprettholde markedsandelene, for selskapets strategi om bare å satse på avanserte mobiler med høyere marginer har ikke fungert så godt.
Tidligere i uken gikk selskapets nye strategissjef ut og sa at man skulle satse også på billigere modeller for å få opp volumet og gjenvinne noe av storskalafordelene man hadde tidligere.
Disse uttalelsene viser seg nå å være et tidlig signal på tallene selskapet la frem i dag. Resultatet faller med 61 prosent og selskapet har en dyster, men akk så vanlige forklaring: Prispress.
Resultatet falt til bare 32 millioner euro, ned fra 82 millioner euro i samme kvartal i fjor. Omsetningen faller fra 1,34 milliarder euro til 1,29 milliarder euro.
Prispresset dokumenteres med at selskapet solgt 9,4 millioner, et løft på 6,8 prosent fra samme kvartal i fjor.
Sony Ericsson er nå ikke verdens femte største mobilprodusent, men er nede på seks etter at LG gikk forbi.