Sony Ericsson posisjonert for fremtidig markedsdominans

Ved første øyekast kan det se ut til at SonyEricsson taper konkurransen om mobilkundene, men ser en bak tallene vil trolig Carl-Henric Svanberg le godt til sist.

Dersom en legger til grunn ferske tall fra analyseselskapet Canalys, og tror - som dem - at kameramobiler er den neste store bølgen innen mobiltelefoni, så går svenskjapanske Sony Ericsson en lys fremtid i møte.

For til tross for en fallende tendens i den generelle konkurransen i GSM-markedet, kommer det nå tall som viser at Sony Ericssons strategiske valg om å satse på mer avanserte terminaler med MMS- og kameramuligheter, vil betale seg på sikt:

Ifølge Canalys sto det et Sony Ericsson-stempel på hele 22,1 prosent av alle kameramobiler som ble solgt i det såkalte EMEA-området (Europa, Midt-Østen og Afrika) i andre kvartal. Mobilselskapet har med andre ord tatt nesten en fjerdedel av den europeiske markedet, noe som gir en svært interessant pekepinn på potensielle - for ikke å si sannsynlige - fremtidige markedsandeler.

Likevel: Det er fortsatt finnene som er sterkest også på bildetelefon-området. Nokia-sjef Jorma Ollila er helt konge med en markedsandel på formidable 42,6 prosent i EMEA-området, ifølge Canalys-tallene.

Bak Nokia og Sony Ericsson følger Samsung (10,5 prosent), Sharp (9,7 prosent), Panasonic (7,4 prosent) og sekkeposten "andre" (7,7 prosent).

Selv om Nokia er klar ener, er det Sony Ericsson som holder klart størst fart. Mens Nokia i 1. kvartal hadde en markedsandel på 40,8 prosent, hadde Sony Ericsson i samme periode en markedsandel på bare 12,2 prosent. Nokia solgte vel 588.000 mobiltelefoner med integrert kamera i Q1, og økte til vel 1,6 millioner enheter i Q2, mens Sony Ericsson har gått fra vel 176.000 solgte enheter i årets tre første måneder til nesten 850.000 solgte telefoner i den påfølgende tremånedersperioden.

Sony Ericssons superpopulære T610 er utvilsomt en hovedforklaring til Sony Ericssons raske vekst, og de siste ukenes lanseringer tyder på at det kommer mer fra den kanten senere i høst og på nyåret 2004.

Sony Ericsson har åpenbart truffet planken godt i satsingen på digitale kameratelefoner: Mens det generelle/tradisjonelle mobilsalget mer og mindre står på stedet hvil, har salget av kameratelefoner totalt økt med 166 prosent fra første til andre kvartal i EMEA-området, viser Canalys-rapporten (se tabell under).

Til toppen