ANALYSER

Sony kan tape milliarder på PS3

En japansk analyse antyder at Sony vil selge Playstation 3 så billig at tapet det første året blir på flere milliarder kroner.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
1. juli 2005 - 13:05

Det ventes en heftig priskrig innen spillmaskinmarkedet når både Microsoft, Sony og Nintendo slipper sine respektive nye spillmaskiner på markedet i løpet av de neste 5 til 12 månedene.

Merrill Lynch Japan Securities har ifølge det japanske magasinet Toyo Keizai gjort en analyse på hva det vil koste å bygge Sonys neste spillmaskin, Playstation 3, som kommer på markedet våren 2006, samt antydet hva maskinen vil bli solgt for.

Ifølge Merrill Lynch Japan vil hver av hovedkomponentene i PS3, Cell-prosessore, grafikkløsningen RSX og Blu-ray Disc-spilleren (BD-ROM) koste omtrent 11.000 yen (1 yen = omtrent 6 øre). Dette, i tillegg til de øvrige komponentene, vil føre til at produksjonskostnadene per maskin blir omtrent 54.000 yen.

Det er ventet at Microsoft vil selge Xbox 360 for omtrent 299 dollar fra starten av. Merrill Lynch Japan spår at Sony vil selge Playstation 3 for 44.800 yen i Japan og for 399 dollar i USA. I begge tilfellene betydelig lavere enn produksjonskostnadene.

Ut fra de estimatene som er blitt gjort om de mulige salgstallene for Playstation 3, kan det ifølge Merrill Lynch Japan ventes at Sony vil tape mer enn 130 milliarder yen det første året PS3 er i salg.

Analyseselskapet advarer likevel om at hvis Microsoft setter ned prisen når PS3 kommer på markedet, vil tapene bli ytterligere forsterket. Det antas da at Sony vil tape omkring 80 milliarder yen i andre året og 50 milliarder yen i det tredje året maskinen er på markedet. Allerede har Sony investert 200 milliarder yen i utviklingen av Cell-prosessoren.

    Les også:

President for Sony Computer Entertainment, Ken Kutaragi, antyder dog i en kommentar til Toyo Keizai at prisen ikke vil bli satt så lavt som det Merrill Lynch Japan oppgir.

- Om konsumentene mener at et produkt er dyrt eller billig avhenger fullt og helt av balansen mellom dets appel og prisen. Vi ønsker at brukeren skal tenke som så når de vurderer Playstation 3, 'OK, jeg vil jobbe noen timer ekstra og så kjøpe den'. Vi ønsker at folk skal føle at de må ha den, uansett hva, sier Kutaragi. Han viser til at både den første Playstation-versjonen og den langt nyere PSP har kostet betydelig mer enn konkurrentenes maskiner. Likevel er begge blitt salgssuksesser.

Hvis det likevel viser seg at Sony vil PS3 med tap, er det ikke første gang. Selskapet tapte 51,1 milliarder yen på Playstation 2 det første året spillmaskinen var i salg. I de to påfølgende årene tjente derimot selskapet henholdsvis 82,9 og 112,6 milliarder yen på salget av Playstation 2.

Årsaken til underskuddet går over til å bli overskudd, er først og fremst at produksjonskostnadene reduseres over tid. Dessuten er det grunn til å tro at selskapets lisensinntekter på spill og annen programvare vil stige etter hvert som flere har kjøpt maskinen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.