Sony vil lage "iTunes" for film

Apple har gjort braksuksess med salg av musikk og nå vil Sony starte salget av film på nett.

Mange mener at problemene knyttet til fildeling av film og musikk ikke kan løse ved hjelp av pisk, men med gulrot. Det er lite som tyder på at piratkopiering via fildelingsprogrammer og andre metoder har gått ned, til tross for at både plate- og filmbransjen truer med søksmål og stadig forsøker seg med nye kopisperreteknikker. Sistnevnte går stort sett bare utover den vanlige, lovlydige kunden, som ikke får lov til å kopiere CD-musikken sin over på MP3-spilleren fordi musikkbransjen skal gjennomføre nok et mislykket forsøk på å hindre piratkopiering. Piratene trenger bare å gå rundt kopisperren én eneste gang. Da er katten ute av sekken og løpet kjørt.

En motsatt tilnærming til problemet er å tilby noe mer enn det som er tilgjengelig gratis gjennom fildelingsnettverkene. Her har bransjene fortsatt en betydelig jobb å gjøre. Mens man for eksempel kan laste ned musikkfiler med svært høy lydkvalitet og uten begrensninger knyttet til bruken helt gratis via fildelingsnettverkene, er det klare begrensninger knyttet til både kvalitet og bruksmulighetene for filene man kan kjøpe av godkjente leverandører som Apples iTunes Music Store (iTMS).

En annen faktor er det at fildelingstjenestene er tilgjengelige over hele verden, mens iTMS ennå ikke er tilgjengelig for brukere i blant annet Norge, til tross for at Apples digitale musikkspillere, iPod, er de mest solgte også her i landet. Brukerne av disse spillerne kan ikke kjøpe musikk fra de andre kommersielle musikknedlastingstjenestene som tilbys i Norge, siden disse er basert på Microsoft-teknologi.

Likevel, i USA og i flere andre land hvor iTMS er lansert, har tjenesten blitt en suksess - i hvert fall brukermessig. Dette ønsker Sony Pictures Entertainment å benytte seg av.

Ifølge News.com fortalte selskapets senior visepresident, Michael Arrieta, dette i forbindelse med Digital Hollywood-konferansen som arrangeres i Santa Monica, California, denne uken.

- Vi ønsker å ta i bruk forretningsmodeller, prismodeller, distribusjonsmodeller slik (Apples Steve) Jobs gjorde for musikk, men for filmindustrien, sa Arrieta.

- Jeg forsøker å skape den nye "anti-Napster", la han til. Han fortalte videre at hans selskapet ønsker å digitalisere selskapet 500 mest populære filmer og for første gang gjøre dem tilgjengelig i forskjellige, digitale miljøer innen det neste året. Sony Pictures planlegger å selge film lagret på flashminne for mobiltelefoner neste år.

I tillegg skal selskapets nettbutikker videreutvikles slik at brukerne kan kjøpe film for nedlasting. Ifølge News.com har også andre filmstudioer tilsvarende planer. Men det ventes at dette vil gjøres uavhengig av teknologiselskaper som Apple. Dette betyr at mer penger falles i filmselskapenes lommer, i tillegg til at løsningene forhåpentligvis blir mindre plattformavhengige.

Under konferansen, som avsluttes i morgen, diskuterer ledere i medieindustrien mulighetene for å gi konsumentene "ubegrenset" tilgang til film, TV-programmer og annen multimedia på forskjellige typer avspillerenheter, overalt til enhver til. Lederne skal ha blitt enige om at problemer knyttet til digital rettighetshåndtering - for eksempel kopisperrer, konsumentenes interesse og mangelen på enkel og kompatibel konsumentelektronikk fortsatt utgjør flaskehalser i bransjen.

Til toppen