Spam når stadig nye høyder

I løpet av året vil annenhver epost være søppel, påstår Brightmail. Nå vil myndighetene i USA gjøre noe med saken.

I følge analyseselskapet Brightmail er nå i snitt 45 prosent av all epost uønsket reklame, også kalt spam og det er lite som ser ut til å bremse. I løpet av året vil en av to meldinger være reklame, hevder Brightmail. I begynnelsen av 2001 var bare åtte prosent reklame.

På en konferanse på fredag, tok amerikanske myndigheter til orde for overordnet grep mot flommen.

I dag har 29 amerikanske delstater innført lovverk mot spam. Virginia går lengst - staten har vedtatt fengselsstraff og en mulighet for å beslaglegge inntekter. Men nå ber amerikanske Post- og teletilsynet om et føderalt lovverk.

Dette er verre enn vi trodde. Vi er kommet til et punkt hvor epost er i ferd med å stoppe opp dersom ikke både teknologiselskaper, tjenestetilbydere og lovgivere klarer å få gjort noe, sa en FTC-representant under konferansen på fredag.

Flere kongress-representanter har kommet med forslag, blant annet et krav om en gyldig returandresse. Men et lovverk som bare gjelder USA, vil trolig raskt få spam-selskapene til å flytte sine servere.

John Patrick, sjef for anti-spam-initativet Global Internet Project, etterlyser et globalt initativ som stopper spam-selskapene uansett hvilket land det flytter til.

Til toppen