Spammer oversvømmes av papirpost

Lurer du på hvordan du kan hevne deg på folk som plager deg med spam? I USA tar de i bruk postkontoret.

Journalist Mike Wendland i Detroit Free Press fortalte før påske sine lesere hvordan Alan Ralsky nå får oppleve hvordan det er å bli oversvømmet av korrespondanse han slett ikke har bedt om å få. Ralsky har selv teknisk mulighet til å sende ut en milliard e-poster hver eneste dag, noe han forøvrig har tjent en formue på å gjøre.

Nå mottar den samme Ralsky kilovis med kataloger, løpesedler, direktereklame, brosjyrer og annen papirpost til sin privatadresse etter at andre har ført opp hans navn på elektroniske skjemaer på Internett som mottaker av slik søppelpost.

Det liker han dårlig.

- De har ført opp navnet mitt på alle kampanjer og adresselister som finnes. Folk er gærne. De trakasserer meg!, sier en svært så irritert spamkonge til Detroit Free Press.

Enkelte peker på den deilige ironien i situasjonen, og synes sødmesmaken på ingen måte avtar når det viser seg at Ralsky synes det er forstemmende og en sann plage å motta post han aldri har bedt om å få.

Ifølge The Register er mottiltakene som er rettet mot Ralsky initiert av hackere som via nerdenettstedet Slashdot publiserte Ralskys private bostedsadresse og attpåtil slengte ut "et oversiktsbilde over hans nabolag", inklusive pene fargebilder av spamkongens overdådige hjem.

Men det var Ralskys egen PR-kåthet som sørget for at hans adresse ble gjort kjent. Hans store tabbe var å stille opp i et egotrip-intervju med nevnte Detroit Free Press i desember i fjor, der han skrøt hemningsløst om sine bravader som superspammer og de formidable inntektene hans onlineaktiviteter førte med seg.

Ifølge Ralskys egne påstander hadde han 190 servere i sin egen kjeller som sendte ut 650.000 spam-mail i timen, ifølge Toronto Star.

En annen storspammer, George Moore Jr., er blitt utsatt for samme antispamtiltak som de som nå rettes mot Ralsky, og nå advarer enkelte mot at koblingen mellom lett tilgjengelige bestillingsskjema på Internett og regelrett papirtrakassering kan bre om seg og faktisk lamme hele postkontor.

I rapporten "Defending Against an Internet-based Attach on the Physical World" (8-siders dokument i PDF-format) beskriver teknisk direktør Aviel D. Rubin ved institutt for informasjonssikkerhet ved Johns Hopkins University, hvordan automatiserte søk etter bestillingsskjema på Internett ikke bare kan lamme enkeltpersoner eller bedrifter, men faktisk hele postkontor.

Rubins rapport, som er forfattet i samarbeid med Simon Byers og David Kormann ved AT&T Labs Research, er anbefalelsesverdig lesestoff til ettertanke.

Til toppen