BEDRIFTSTEKNOLOGI

Spår fortsatt rakettvekst for WLAN

Alt peker på forsatt rakettvekst for trådløst utstyr, mener Hans-Petter Hansen i D-Link.

19. nov. 2004 - 13:04

For ti dager siden vakte analyseselskapet Gartner oppsikt med en rapport som slo fast at salget av trådløse nett faller.

    Les også:

Markedssjef Hans-Petter Hansen i D-Link Norge kjenner seg overhode ikke igjen i rapporten.

– Det er ingenting som tyder på fallende omsetning eller stagnasjon. Alt peker i en retning, og det er videre opp, sier han til digi.no.

Hansen vedgår at utstyret er gjenstand for et prisras.

– Bare i 2004 har prisen i snitt falt med ca 50 prosent på basestasjoner og bredbåndsrutere. Nå får du en rimelig trådløs bredbåndsruter med brannmur og fire ports svitsj til godt under 400 kroner eks moms. Utfordringen i denne sammenheng har vært å flytte kundene over fra 802.11b med 11 Mb/s til den raskere 802.11g standarden med 56 Mb/s. Siden standarden kom i juni i fjor, har overgangen vært meget rask. Over 70 prosent av alle trådløse baseenheter D-Link selger i dag er basert på 11g-standarden.

Prisfallet har bidratt til en voldsom økning i antall solgte enheter for D-Link her i landet. Selskapet selger til både forbrukermarkedet og til bedrifter. I første kvartal i år oppnådde det for første gang å selge over 10.000 trådløse enheter – basestasjoner – på ett kvartal.

– Allerede nå i fjerde kvartal er vi i ferd med å krysse grensen på 20.000 enheter. Det vitner om et meget vekststerkt marked.

Hansen siterer en undersøkelse fra Jupiter Research som mener at omsetningen av trådløst nettutstyr vil femdobles fra 2004 til 2009.

– Tar man høyde for videre prisfall, betyr det enda større vekst i antall enheter.

En viktig del av salgsøkningen vil skje mot hjemmemarkedet. Hansen tror på samvær mellom de to 56 Mb/s-standardene 11a og 11g. 11a tilbyr flere atskilte kanaler enn 11g, men rekker over kortere avstander.

– Streaming og IP-telefoni vil presse frem et behov for nye «dual band» enheter, der man kjører tidsavhengige funksjoner som videostreaming og telefoni i 11a, mens øvrig data går i 11g. Streaming vil øke behov for sentralisering av lagring, og mange eksisterende kunder vil oppgradere.

Hansen peker på at svært få husholdninger med bredbånd har installert trådløse nett. Han setter opp et regnestykke for å vise hvor stort det potensielle markedet er.

– I dag er det rundt 600.000 private bredbåndskunder i Norge, og tallet øker med 100.000 i kvartalet. Vi kan anta at D-Link har halvparten av markedet for trådløst utstyr til hjemmebruk. I dag selger vi 15.000 enheter i kvartalet. Det samlede salget av trådløst utstyr til hjemmemarkedet dekker bare en brøkdel av potensialet.

Utviklingen peker bare én vei, og det er oppover, mener Hansen.

– Etter hvert vil trådløst utstyr bli stadig enklere å sette opp og sikre. Når tv og IP konvergerer i hjemmenettverket vil folk kjøpe utstyr i langt større omfang enn i dag: bredbåndsrutere, brannmurer, trådløse basestasjoner, trådløse lagringsenheter, streaming enheter for musikk og video og så videre.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.