Spår kald skulder for Vista i Asia

Et analyse-selskap tror en rekke forhold vil hindre Microsoft fra å lykkes med Vista i Asia.

Analytiker Allan Krans i analyseselskapet Technology Business Research (TBR) advarer at Microsoft trolig vil mislykkes med å selge Windows Vista i nye vekstmarkeder i Asia, spesielt Kina, skriver Business Week.

Årsaken er dels at Vista i seg selv er for dyr, dels at systemet krever for dyr maskinvare. Selv med den strippede Vista Starter Edition som bare selges i utviklingsland, anbefales for eksempel et minimum av 512 MB minne.

En annen faktor er at de omfattende antipirattiltakene i Vista ikke hindrer salget av piratkopier.

–TBR tror at kinesiske forbrukere vil enten velge piratutgaver av Vista som selges helt ned til én dollar, eller gratisutgaver av Linux, heter det i Krans’ analyse.

Vanlige utgaver av Vista er like dyre i fattige land som i rike land. Vista Starter Edition (SE) er betraktelig rimeligere og selges bare på PC-er med Celeron eller opptil Pentium 4-prosessor eller tilsvarende, men kommer med begrensninger som maks tre applikasjoner samtidig, som gjør den lite tiltrekkende. Ifølge Ars Technica skal en typisk PC med Vista SE koste i underkant av 600 dollar i Sør Afrika.

Business Week sier Microsoft har nektet å oppgi hvor mye Vista som er solgt i Kina. 15. mars skrev nettmagasinet plusd.itmedia.co.jp at det bare var solgt 244 eksemplarer av Vista de to første ukene systemet var til salgs i Kina. Microsoft har benektet dette, uten å oppgi hva det reelle tallet er.

Lenovo er hittil den eneste kinesiske PC-produsenten som selger PC-er med forhåndsinstallert Vista. Det hindrer ikke selskapet fra også å selge PC-er uten operativsystem, i likhet med alle sine konkurrenter.

Krans tror ikke at det andre nøkkeltiltaket Microsoft gjennomfører i fattige land, et program for å tilby rimelig programvare til studenter og andre utvalgte grupper, vil føre til kommersiell suksess: Det er avhengig av statlige subsidier i hvert land.

    Les også:

Til toppen