Spår massedød for mobil-produsentene

Mobilsalget vokser i rakettempo, men dette vil utløse en massedød i bransjen, spår Gartner.

Salget av mobiltelefoner vokser i en utrolig tempo og nettopp dette vil være mange av leverandørens bane, skriver analyseselskapet Gartner i en fersk gjennomgang av mobilbransjen.

For veksten kommer i utviklingsland som og skyldes at prisene på standardkomponenter for mobiltelefoner faller til stadig nye bunnrekorder. Innen 2008 vil det bare koster rundt 20 dollar - 140 kroner - å lage en basis-mobil uten kamera. Allerede i løpet av neste år vil har produsentene lovet mobiler til under 30 dollar, påpeker Gartner.

De lavere prisene vil gjøre at stadig flere får råd til å kjøpe seg en mobil. I 2005 vil derfor det globale salget runde 800 millioner mobiler og i 2008 vil det nå en milliard, spår analyseselskapet.

Denne veksten har gjort at vi i dag har over 80 produsenter, men de seks største står for 80 prosent av markedet. Og i et marked med fallende priser vinner de største med sine storskala-fordeler. Slik har det vært i mange andre bransjer. Innen 2008 vil antallet produsenter være halvert, spår Gartner.

En annen faktor som styrker dette er at mobilnett-operatørene vil stå for mer av salget og de favoriserer de største produsentene med kjente merkenavn.

Gartner peker på at flere har gitt seg de siste årene eller trukket seg fra hele markeder og nevner Siemens, Philips, Sendo og Mitsubishi. Selskaper som selger færre enn 50 millioner telefoner eller taper penger nå vil trolig ryke ut.

Analyseselskapet spår at i løpet av neste år vil antall mobiler med innebygget WLAN skyte i været. 2006 vil også gi oss de første bærbare PCene med innebygde 3G-kort.

Til toppen