Spår ny norsk IT-vekst i 2005

IKT-Norge spår ny vekst for IT-markedet i 2005. Her er hva bransjeforbundet tror vil drive salget.

IKT-Norge spår 5,5% vekst i IKT-markedet for 2005. Dette er på linje med, men et halvt prosentpoeng under det analyseselskapet IDC spår om Norge fra sitt danske kontor.

IKT-Norge påpeker at PC-salget nådde nye høyder i 2004 og vil ende opp på i underkant av 700.000 solgte. Dette vil trolig bremse noe til neste år.

– Vi ser for oss en nøktern vekst i 2005, de fremste driverne finner vi innen maskinvarew og da spesielt hjemme-IT, sier Fredrik Syversen i IKT-Norge. 2005 vil være året der hjemmekino anlegg knyttet til en PC for alvor vil være "det hotteste", sier han. I tillegg tror vi på økt vekst innen programvare, mens konsulentbransjen vil oppleve en svakere vekst enn resten av markedet, sier Syversen.

Vi ser for oss at vi i 2005 vil se ytterligere konsolideringer i bransjen kanskje spesielt innen leverandører innen drift og tjenesteutsetting.

IKT-Norge tror veksten i bredbånd vil forsette.

- Vi forventer et fortsatt sterkt sug i markedet etter bredbånd og mer kapasitet for de som allerede er brukere. I 2005 vil også bredbåndsleverandørene måtte ta høyde for mye bruk av opplasting også, dette vil gi et sterkere trykk på adsl-linjene.

Salget av bredbånd vil forsterkes av etterspørselen på IP-telefoni.

- Dette vil gi store utforinger for telecommarkedet også i Norge. Spesielt vil dette slå an i studentmarkedet og blant unge brukere. I tillegg vil vi få en stadig økende andel av IP-telefonibrukere. Vi vil også se de første mobiltelefonene med WLan klargjort for IP telefoni, skriver IKT-Norge.

Den mest dristige spådommen IKT Norge kommer med er at 2005 vil gjøre det kommersielt interessant å selge innhold over nett. Dette er en gammelt håp fra mange Internett-publikasjoner, men bare de aller færreste finansavisene klarer å ta seg betalt for artikler.

Men nye typer innhold åpner kanskje muligheter.

- I 2005 vil vi se mange av de store mediehusene for alvor legge til rette for salg av media over nett. Spesielt vil vi se en oppblomstring av web-tv tilbud utover TV2 og NRK. Det interessante her er hvordan prisbildet vil endre seg i takt med økende kundemasse, spår Syversen.

Til toppen