ANALYSER

Spår nytt mobilnett små sjanser

Tre tele-analytikere mener monumental utfordringer står i kø for Nordisk Mobiltelefon nye, norske mobilnett.

21. mars 2005 - 08:02

Hvor god sjanse har du i brettspillet monopol, hvis du begynner etter at alle gatene er kjøpt og det er bygd hus og hoteller nesten over alt?

- Det er jo ikke bygd over alt, sier Tore Aarønæs i Norsk Telekom, som drar sammenlikningen til spillet. Men man har kommet godt på vei.

Likevel vil han ikke helt avskrive Nordisk Mobiltelefons sjanser til å lykkes. Selskapet har kjøpt opp lisensene på 450-båndet som ble ledig da man la ned nettverkene for første generasjons mobiltelefon i Norge og Sverige. På denne frekvensen vil de benytte amerikansk CDMA-mobilteknologi.

Aarønæs mener bare at de har mange ting som taler mot dem, og selv har de ikke klart uttalt hva planen deres egentlig er. Skal de være konkurrent til 3G på mobilt bredbånd, eller skal de ta opp arven etter NTM-nettet og bli et nett som brillierer med dekning for taletelfoni i utkantstrøk? Om de også prøver a bli operatør for et nytt nødnett vil de i teorien ha tre ben å stå på. Men investeringene er store.

Aarønæs plasserer seg i midten blant de tre analytikerne digi.no har bedt om å se inn i krystallkulen for å studere Nordisk Mobiltelefonis fremtid. En er mer negativ, mens John Strand holder døren litt mer åpen for at de kan lykkes.

- Det som er sikkert er at det er en "dark horse" i det mobile markedet, sier han.

Han mener selskapet er en outsider, og er enig med Aarønæs om at det er mange ukjente og usikre faktorer knyttet til selskapet.

- Nettverket er billigere å rulle ut enn 3G, og gir stor dekning og båndbredde. Deres største utfordring er antallet telefoner er rimelig begrenset, fortsetter han.

Dessuten er det et problem at nordmenn reiser mye, og mobilen er ubrukelig i utlandet, med mindre det bygges ut eller det kommer dual band GSM som takler begge deler.

- Jeg tror det kommer slike telefoner, men vet ikke hvor pene og smarte de blir, sier Strand.

Han nevner dessuten at Nokia, Sony Ericson, Motoroa og Siemens lanserte 142 GSM-telefoner i fjor, i tillegg kommer alle de andre. Noe slikt utvalg vil ikke Nordisk Mobiltelefon og deres teknologipartner Callcom kunne skilte med.

Strand mener det er en "fin teknologi", og at det ikke bare er negativt at telefonene ikke kan brukes i andre nett. Det er i praksis en proprietær telefonteknologi for nettverket.

- Fordelen med proprietære telefoner er at kunden ikke slipper unna uten å kjøpe ny telefon, sier han.

Strand har ingen tro på selskapets deltagelse i konkurransen om å få bygge det nye nødnettet.

- De har en drøm om nødnett som er den største tullingdrøm. De kan ikke få til det samme som på Tetra, som er utviklet spesifikt for nødnett. Det er som å sammenligne en sykkel med en bil, begge er fremkomstmidler, sier han.

Telefoniprosjektet får en snillere sammenlikning. Det er mer som å importere amerikanske biler til Europa, mener Strand, og det er som kjent mulig.

- Jeg vil ikke avskrive dem. De er en outsider som storgamblere vil spille på. Vinner den vil det bli store gevinster. Det er som å spille lotto og kun gå etter syv rette, sier Strand.

Aarønæs mener selskapet må gjøre bruk av mobile tjenester billigere eller bedre enn konkurrentene. Det blir ikke lett.

- Jeg skal vel kanskje ikke bruke uttrykket en snøball i helvete, det var det man sa sist gang, sier han, med henvisning til forhåndsdommen som ble avsagt over Netcom, da de kom på markedet på starten av nittitallet.

- Det er ikke så lett å se hvordan dette skal kunne gi avkastning på milliardinvesteringer, men de har ikke sagt så mye, så det er mye vi ikke vet, sier han.

Lars Godell i analysebyrået Forrester følger godt med på det norske telemarkdet, men innrømmer at han ikke har nok detaljkunskaper om Nordisk Mobiltelefoni.

Men han mener markdet ikke akkurat skriker etter denne tjenesten.

- Det var gode grunner til at 3G ble utsatt. Nå er det nok kapasitet på mobilt bredbånd. Det er et dårlig businesscase når noen kommer opp med en ny teknologi for å dekke et behov som er begrenset. Det ser ikke ut som om de adresserer et uttrykt bohov påetterspørselssiden, mener han.

Han mener det likner litt for mye på andre eksempler på folk som lar seg blende av teknologi og glemmer å være businessrettet.

- Jeg er litt bekymret for at de litt for lette pengene er vei tilbake, og flere steder bærer markedet tegn på overinvestering fem år etter dot-com-krasjet.

Han mener dessuten nye teknologier som Wimax og 4. generasjons mobiltelefoni lurer i horisonten, og gjør fremtiden usikker.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.