KARRIERE

Spår slutt på faste ansettelser i IT

Det går mot at større IT-selskaper bare har et lite mindretall av staben i faste stillinger, tror Elan IT.

15. des. 2004 - 08:06

Rekrutteringsselskapet Elan IT Resource ser store omveltninger i IT-bransjen når det gjelder bruk av faste ansettelser.

I 2001 ble selskapet etablert som et søsterselskap til Manpower, og har bare på fire år rukket å omsette for 5,5 milliarder kroner gjennom 50 kontorer i Europa. Elan IT har 1.100 underkonsulenter i sin database, hvorav 300 er registrert som private virksomheter. 5.000 IT-oppdrag ble registrert i fjor.

Mange stilte seg skeptiske til å leie ut arbeidskraft med datakompetanse. De få som hadde en slik profesjonalitet var forbeholdt bedrifter med spisskompetanse og betrodde bedriftshemmeligheter.

Men arbeidssituasjonen har snudd seg. Produktsyklusen går fort hos store IT-konsern, og man har ikke tid til å ansette folk. Daglig leder Haakon Gellein i Elan IT antyder at kanskje bare 30 prosent av de produkter som et IT-selskap omsatte i fjor, vil ha aktualitet året etter.

- Vi vil om noen få år oppleve en arbeidskraftbrist, spår Norden-sjef Martin Hansson.

I 2010 vil det være 40 prosent flere 55-åringer enn i 1990, og det vil bli et stort underskudd på arbeidsmarkedet.

Lynrask produktutvikling og kortere strategiske beslutninger hos IT-selskaper, vil skape et behov for fleksibel arbeidskraft og flytting av folk. IT-spesialister spås en lysende og morsom framtid, der de nærmest kan velge og vrake i oppdrag.

Hansson tror også på en mer morsom hverdag for leide konsulenter som ikke bare får like gode betingelser som fast ansatte, men som heller ikke behøver å gå trøtt av trivielle arbeidsoppgaver. En jobbrotasjon fra et halvt til ett år i stadig nye omgivelser mot ulike problemstillinger og utfordringer vil gi en unik ballast og erfaring.

En innleid kan velge å stå på nærmest døgnet rundt i et halvt år, for deretter å ta en lang ferie på en av verdens eksotiske plasser de neste tre månedene.

- Vi vil utvilsomt se mye av dette framover, sier Hansson.

Han viser til den rivende utviklingen som har skjedd bare siden 1992, da det i Sverige var ulovlig å leie ut vikarer. Han startet opp med utleie av datakompetanse i Malmø under Manpower i 2001 med bare 10 konsulenter. I dag er Sverige blant de største enhetene i Elan IT med 600 ansatte.

I Norge har Elan IT et personale på rundt 240 bestående av faste og innleide, og ser en omsetningsvekst på 60 prosent til neste år. I Finland spås 100 prosent vekst.

Gellein mener å ha økt oppdragsmengden fra september til november til mellom 250 til 350 prosent.

- Det er helt vilt. I fjor hadde vi kanskje mellom seks og syv oppdrag i uken, mens vi i dag har opptil 45 oppdrag i uken. Det blir mange sene timer med kvelds- og helgearbeid, sier han.

Det er spesielt på programvareutvikling og konsulenter med kompetanse på .Net, Java, C-Sharp og SAP-økonomi/personal, som det er stort behov for. I 50 prosent av tilfellene ønsker kundene konsulenter med Microsoft-sertifiseringer.

- Vi regnet med å hale i land fire store avtaler i år, men har klart seks, sier han til digi.no.

Elan IT-ReSource har posisjonert seg kraftig i hele Norden med Telia Sonera og IBM som storkunde i Sverige og Nokia i Finland. I Norge er det DnB Nor, EDB, Telenor, Nera og HP som rangeres som de fem største kundene.

Hansson antyder at Norden har hatt en vekst på 40 prosent på topplinjen og rundt 30 prosent på bunnlinjen i snitt fra 2001.

Jobbrotasjonen og oppdragene har skapt et tusentalls nye jobber i løpet av den tiden Elan IT har eksistert, mener Hansson.

Nå vil Elan IT se på nye markeder utover Vest-Europa, som Estland, Polen og Tsjekkia. Selskapet er allerede etablert i Australia, New Zealand og Hong Kong og vil i 2006 erobre det amerikanske markedet.

Den kommende arbeidskraftbristen gir også håp til nyutdannede som fortsatt sliter i et jobbmarked, der IT-bransjen etterspør erfaring.

- Vi kan allerede merke en trend på fagområder der det er spesielt stor etterspørsel, for eksempel på .net jobber. Her ser vi at mange av våre kunder godtar nyutdannede, sier Gellein til digi.no.

Timeprisen for konsulentene varierer mellom 500 til 2.500 kroner, alt avhengig av om det er enkel helpdesk eller spisskompetanse innen SAP kunden etterspør.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.