I alle fall om nordmenn går samme vei som amerikanerne. En ny rapport forutser at salg av varer over Internett i USA vil vokse til 125,6 milliarder dollar over de neste fire årene. Årets salg forventes å bli 37 milliarder dollar, mot 19,4 milliarder i 1999.
Rapporten, som er laget av New York analyseselskapet eMarketer tror at veksten først og fremst vil skje ved at dagens "vindus-shoppere" gradvis konverteres til virkelige kjøpere.
Det foregår en evolusjon i markedet, og vi vil se at folk som aldri har handlet på nett før, vil gjøre sine første innkjøp, mens de som har handlet to--tre ganger vil øke sin aktivitet på nett, fastslår rapporten.
En annen e-handelsrapport, denne fra <FONT FACE="Arial,Sans-Serif" SIZE=2><STRONG><A HREF="/d2.nsf/frames/b41342559*7146868086">International Data Corp</A></STRONG></FONT>, tar for seg e-handel i Asia og stillehavsområdet. Den fastslår at i løpet av de neste 12 månedene vil gjennomsnittsbrukeren kjøpe på nett for 1450 dollar, mot 800 i tilsvarende periode - en vekst på ca 80 prosent.
IDC peker ut Korea, Australia og New Zealand som de steder hvor folk vil være mest kjøpeglade, mens de har lite tiltro til at forbrukere i Thailand, Malaysia, Indonesia og Kina skal kaste seg på bølgen i særlig grad.