ANALYSER

Spår store problemer for IT-bransjen i India

Infosys er bekymret for Indias fremtid etter å ha måtte kvitte seg med mange ansatte som ikke holdt mål.

15. jan. 2007 - 08:50

Infosys er Indias nest største leverandør av tjenester. De vokser raskt og leverer samtidig gode resultater. Selskapet har cirka 70.000 ansatte og trenger stadig flere, men det begynner å bli vanskelig i India.

Nå advarer selskapets toppsjef mot problemer som kan komme som følge av for få nyutdannede kvalifiserte arbeidere.

- Vi har en enorm tilgang på unge mennesker, men det som mangler er en sammenkobling mellom menneskene og mulighetene, sier Nandan Nilekani, Infosys' toppsjef, til Financial Times.

Han mener at problemet ligger i utdanningssystemet og at India må gjøre en massiv reform for å øke kvaliteten på studentene.

Cirka 3 millioner studenter uteksamineres fra universitetene i India hvert år, men bare 10-15 prosent av disse regnes som kvalifiserte til å gå rett i en jobb i selskapene som leverer tjenester innen IT og forretningsprosesser, ifølge Indias National Association of Software and Service Companies (NASSC).

De beste studentene rekruteres først og Infosys merker nå at mange av deres ansatte ikke holder mål. I fjorårets siste kvartal rapporterte selskapet at 13,5 prosent av de ansatte forsvant ut av selskapet. Det var en oppgang fra 10,8 prosent i samme kvartal ifjor. Noen av disse sluttet for å prøve å finne bedre betalte jobber, men ifølge Nilekani skyldes mye av økningen at det var endel nyansatte som ikke holdt mål.

Nå advarer Indias National Association of Software and Service Companies om at Indias IT-sektor vil mangle cirka en halv million kvalifiserte IT-ansatte innen 2010.

For å bøte på problemet har Infosys selv investert 300 millioner dollar i et eget utdanningssenter og de bruker 140 millioner hvert år på kontinuerlig opplæring av sine ansatte. Det hjelper, men er ikke nok ifølge Infosys-sjefen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.