Spår tung og lang vei frem for ADSL-TV

TV over ADSL høres spennende ut, men Forrester spår en lang og tung vei for blant annet Nextgentel.

En lang rekke europeiske bredbåndsselskaper, deriblant norske Nextgentel, har lansert et TV-tilbud til sine kunder.

Siden lanseringen i våres har det blitt stille rundt Nextgentel-tilbudet og nå advarer analyseselskapet Forrester om for høy optimisme innen dette området.

Årsaken er at bredbåndsselskapene foreløpig ikke har klart å skape sterke, nye tilbud som skiller dem fra satellitt og kabel-TV-selskapene.

I mangel av for eksempel tjenester der du kan velge å se film og TV-programmer når du vil (såkalt video-on-demand), må bredbåndsselskapene konkurrere i et marked der de fleste har kjøpt seg satellitt eller kabel-TV-tilgang, påpeker Forrester.

Og da blir det en kamp på pris. En utbygging av et tilbud gir derfor begrensede fortjeneste-muligheter og kundene vil ikke velte inn, advarer analysebyrået.

Forrester har telt opp 11 store teleselskaper som har lanserte TV over ADSL-tilbud og i dag lanserte British Telecom sin tjeneste.

Men salget går tregt, viser tall Forrester har samlet inn. Først om ti år vil en av fire europeiske bredbåndskunder ha skaffet seg et TV-tilbud.

Kunder som vil motta TV-innhold over ADSL må skaffe seg en dekoder som kobles mellom TVen og sin bredbåndsruter. Kundene trenger også ofte en ADSL2+ linje for å få nok overføringskapasitet og sikre et jevnt levert datastrøm (quality of service).

Analysen gir langt på vei Telenor rett. Telenor planla å lansere et TV-tilbud over ADSL, men i våres avdekket digi.no at planene var lagt på is. Dette har åpenbart gått Forrester hus forbi, analyseselskapet lister opp Telenor som en av aktørene som har lansert.

Til toppen