Bedriftsteknologi

Sparebanker sliter med BankID på mobil

Eika-bankene uten signering i snart én uke.

«Vi opplever dessverre problemer med signering av betalinger med BankID på mobil», oppgir nå nettbanker i Eika-alliansen. Skjermdump.
«Vi opplever dessverre problemer med signering av betalinger med BankID på mobil», oppgir nå nettbanker i Eika-alliansen. Skjermdump.
Marius B. JørgenrudMarius B. Jørgenrud– Journalist
19. okt. 2015 - 13:12

Feilen oppsto onsdag i forrige uke. Siden har kundene i Eika-alliansen med 75 lokalbanker fått feilmelding ved signering med BankID på mobil.

Innlogging i nettbanken har fungert som det skal, men noe har sviktet med signeringer.

Det har først og fremst berørt kundene som ikke har tilgang på kodebrikke. I så fall har de ikke kunnet betale regninger eller signere oppdrag i nettbanken i over fem dager.

digi.no har pratet med en kunde som ikke lenger har kodebrikke. For vedkommende har feilen resultert i at det ikke har vært mulig å betale regninger siden onsdagen.

Ikke feil hos BankID

Feilen ligger ikke hos BankID. Det bekrefter både Eika-bankene og BankID sentralt.

– Det har oppstått en feil ved signering med BankID på mobil for kundene i Eika-bankene. Feilen oppstod i forbindelse med en release sist onsdag, som medførte en ustabil kommunikasjon mot danske SDC, som er Eika-bankenes IT-leverandør.

Dette er sterkt beklagelig, opplyser informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika-gruppen AS til digi.no.

Når vi ringer ham mandag ettermiddag skal feilen være lokalisert, men i skrivende stund ennå ikke rettet.

Ulven forsikrer at deres underleverandører har «høyeste prioritet» i arbeidet med å utbedre feilen.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra