Sparer millioner med norsk kinoteknologi

Norge var først i verden til å ta i bruk heldigital visning av kinoreklame. Verdens største kinoreklameselskap valgte derfor norskutviklet teknologi blant 15 konkurrenter da de skulle finne en partner.

Salgsdirektør Geraint Davies i Carlton Screen Advertising opplyser til digi.no at selskapet hadde en anbudsrunde på 15 selskap da de skulle velge teknologileverandør til sin digitale distribusjon av kinoreklame. Vurderingen tok to år og inkluderte klart flest britiske selskap.

- Vi valgte en kjent teknologi som allerede har vært i bruk en stund, forklarer Davies.

Valget falt på Unique-gruppen fra Bergen som er delvis eid av norske kinoer gjennom CAPA Captive Audience. De to partene signerte en global lisensavtale som i første omgang kan være verdt 60 millioner norske kroner for Unique.

Unique og CAPA Kinoreklame i Norge var de første i verden til å ta i bruk digital visning av reklame på kino over hele landet. I løpet av halvannet år er all reklamefilmvisning på kino digitalisert. Med dette systemet kan CAPA selv sende kinoreklamen via satellitt og skreddersy egne pakker for hver av de 250 kinosalene i Norge.

Unique Promotions ble etablert i 1997 av bergenserne Chris Olsson-Hagan og Dave Spilde. Noen år senere kom Capa Captive Audience inn på eiersiden. I dag har gruppen 20 ansatte og omsetter for 28 millioner kroner, med noen millioner overskudd i 2002.

- Norge har vært først ute med å satse heledigitalt på distribusjon av kinoreklame. Vi regner med å spare 2-3 millioner pund årlig på en overgang til digital distribusjon. Men vår hovedmotivasjon var kombinasjonen av kvalitet, fleksibilitet og mulighetene for oppfølging. Hittil har vi måttet stole på at kinoene faktisk spiller av de riktige reklamefilmene. Snart kan vi styre det hele på egen hånd, sier Davies.

Det Unique leverer er programvaren som gjør det mulig å hente ned satellittbåren reklame og vise den i mange kinosaler på en gang.

Avtalen med Carlton skal gjennomføres i tre trinn: Innen slutten av juli skal Unique ha utstyrt 150 CSA-kinosaler i England og Irland med digitalt utstyr og programvare. Digital fremvisning vil også gi kinoene mulighet til å vise annen type innhold i salene sine. Flere av de engelske kinokjedene har allerede testet ut visninger av live popkonserter, fotballkamper og interaktive dataspill.

Trinn to av avtalen går ut på å utstyre rundt 1000 andre kinosaler med digitale prosjektører, utstyr og programvare innen 2004.

I tredje trinn skal man frem mot utgangen av 2006 ha digitalisert kinoreklame-programmet for hele Carltons portefølje, som er på 2.500 skjermer. Britene sier også at de vil installere Uniques system i minst to andre europeiske regioner i løpet av 2003.

Alt i alt sitter Carlton med reklamedistribusjon til 22.000 kinosaler verden over, over halvparten av disse ligger i USA. Sammen med franske Thomson driver Carlton et joint venture i USA, men den amerikanske kinoreklamen har i lengre tid blitt overskygget av TV-reklame.

Davies sier selskapet vil bruke det nærmeste året på å forsøke å lære det sentralstyrte satellittsystemet. Samtidig innrømmer waliseren at en hovedoppgave er å overbevise reklamebransjen om å begynne å digitalisere reklamefilmene sine.

- Reklamebyråene trenger å bytte ut 35 millimeter filmene. Med en stor nok prosjektør er den digitale kvaliteten bra nok, publikum vil ikke merke noen forskjell. Dette vil ikke minst spare annonsører og reklamebyråer for kostnadene ved å overføre TV-reklame over i kinoformat, mener han.

Illustrasjonen under viser hvordan distribusjonen fungerer:

Til toppen