BEDRIFTSTEKNOLOGI

Sparer millioner på å kutte ut Visa på nett

Netthandel-sjef Einar Øygrey Brandsdal sparer millioner på å velge bort kortbetaling.

28. mars 2007 - 07:43

Å kjøpe varer og tjenester på nettbutikker kunne vært rimeligere: Mange nettbutikker har i dag en betalingsløsning der kortinnløsere som Teller, Euroconex og Nordea kaprer en forholdsvis høy del av omsetningen, gjennom et gebyr på to til tre prosent. American Express tar mellom fire og fem prosent.

    Les også:

Nettauksjonsstedet Netthandelen.no har gjort en vri for å komme unna de skjulte gebyrene. Med unntak av gitarbutikken, selges alle varer fra Netthandelen.no med forskuddsbetaling.

Sjefen for Netthandelen.no, Einar Øgrey Brandsdal, stiller seg uforstående til at norske nettbutikker bruker Visa ettersom han mener Norge har et av det beste betalingssystemene i verden med KID-kodesystemet.

Netthandelen.no tar bare betalt faktura over e-post. Det koster én krone per faktura, og gir oppgjøret på dagen fra banken.

Auksjonsstedet sikrer seg dermed forskuddsbetaling. Varen betales før den sendes av gårde til kjøperen ut.

Det at kunden må forskuddsbetale, har ikke hemmet handelen. Nettauksjonsstedet omsatte for 275 millioner kroner i fjor, og legger opp til fortsatt frisk vekst i år. 20 millioner kroner skal brukes på nettannonser for å gjøre auksjonsstedet enda mer synlig og kjent.

– Vi sender kunden en ordrebekreftelse per e-post med KID-nummer og betalingsbeløp. Dersom beløpet ikke er betalt etter to purringer og 18 dager, legges varen ut for nytt salg, forteller Brandsdal til digi.no.

Netthandelen.no sender i snitt ut 1500 ordre hver virkedag, og de fleste betaler innen få dager, hevder Brandsdal. Eneste ulempen for Netthandelen.no er at de må lagerføre varen noen ekstra dager.

Med 200 virkedager og 1500 ordre om dagen til en krone per transaksjon, blir utgiftene bare 300.000 i året, mot tre til fire millioner kroner dersom Netthandelen.no skulle ha benyttet Visa-betaling på nett.

Løsningen innebærer at bedriften får betalingsinformasjon overført i en såkalt Cremul-fil. Informasjonen leses inn i databasen elektronisk og er en multi-kreditbekreftelse fra banken til Netthandelen.no om at denne konto har blitt kreditert for de spesifiserte beløp. Meldingen inneholder opplysninger om dato og hvilke forretningstransaksjoner krediteringen gjelder.

Brandsdal anslår at det kan være mellom 10 til 15 prosent som ikke betaler, men dette er da penger som uansett ikke går tapt ettersom varen ikke sendes til kunden før den er betalt.

Tidligere drev Netthandelen.no med postoppkrav, men med 25 prosent av varene i retur førte dette til store økonomisk tap.

Informasjonssjef Stein Are Tjore i BBS bekrefter at flere bedrifter og organisasjoner gjør som Netthandelen.no og sender faktura til sine kunder.

– I denne formen er det i prinsippet kjøperen som bærer risikoen ved forskuddsbetaling. Men netthandel dekkes uansett under kjøpsloven, og skal gi kunden en trygghet og garanti, forteller Tjore til digi.no.

Tjore mener løsningen er fleksibel ettersom de aller fleste regnskapsmoduler leser filene. Informasjonsfil inneholder konteringsdata som kan sendes enten via vanlig e-post, via X400-forbindelse, eller bankens elektroniske tjeneste.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.