Spennende spill om Active 24

Eilert Hanoa vil ta seg god tid før han bestemmer seg for hva han vil gjøre med Active 24.

Denne uken overasket Mamut markedet med å kjøpe 25,9 prosent av domene- og hostingselskapet Active 24.

Spekulasjonene går nå på hva Mamut vil med sin eierandel.

– Vi har tatt en strategisk og finansiell posisjon. Hadde det vært en fem prosent andel så hadde det bare vært finansielt, men med 25 prosent så er det en strategisk posisjon, sier Eilert Hanoa til digi.no.

digi.no spør hva Mamut har tenkt å bruke den strategiske posisjonen til, men det vil han ikke si noe om nå.

Active 24 inngikk en strategisk samarbeidsavtale med 24SevenOffice i januar i år. 1. april relanserte Active 24 sine tjenester som da inkluderte 24SevenOffices produktportefølje.

– Grunnen til at 24/7 ble valgt er at de har en riktig teknologi, programmert i Ajax, og den krever ingen klientinstallasjon, sier Håkon Welde, direktør for investorrelasjoner i Active 24 til digi.no.

Han forteller at hele produktporteføljen til 24SevenOffice nå er integrert i Active 24s forskjellige grensesnitt. Det har det tatt noen måneder for utviklerne i 24SevenOffice og i Active 24 å få dette på plass.

– Vi har merket stor interesse, men jeg kan ikke kommentere tall ennå, sier Welde til digi.no.

Dersom Mamut skal gjøre noen strategiske grep er det mye som tyder på at de bør gjøre det før 24SevenOffice får festet grepet på Active 24 kundene. Mamut lar seg ikke stresse av det.

– Vi har god tid. Vi behøver ikke å kjøpe oss tid, sier Hanoa.

Welde vil ikke si noe om hva som vil skje i Active 24 nå som Mamut har blitt selskapets største aksjonær.

– Det er vanskelig for meg å kommentere. Jeg er ikke ukjent med produktet, men de er ikke webbasert, fremhever Welde.

Hanoa i Mamut mener at det ikke er et vesentlig poeng.

– Vi fokuserer på å lage en best mulig løsning av det som til enhver tid finnes av infrastruktur og vi tror at det er en del samarbeidsmuligheter for oss og Active 24, sier Hanoa.

Active 24 har en kundeportefølje på hele 240 000 kunder. Selv om det er mange privatpersoner er det fortsatt et stort antall småbedriftskunder i størrelsesområdet som er målgruppen for både Mamut og 24SevenOffice. Det er allikevel ikke gitt at en bedrift som kjøper et produkt fra en leverandør automatisk velger å kjøpe et annet produkt gjennom den samme leverandøren.

    Les også:

Til toppen