FORBRUKERTEKNOLOGI

Spent Cisco debuterer på forbrukermesse

Partnerjakt er poenget når Cisco-sjef John Chambers debuterer på USAs største forbrukermesse.

9. jan. 2007 - 13:29

De siste årene har IT-bransjen erfart en grunnleggende endring: Det er ikke lenger bedriftsmarkedet som står for den grunnleggende teknologiske fornyelsen, men forbrukermarkedet. Denne erkjennelsen har brakt også etablerte giganter i bedriftsmarkedet over på andre tanker.

Cisco er blant dem som investerer i tråd med ny erkjennelse. I november i fjor brukte selskapet 6,9 milliarder dollar på å kjøpe Scientific Atlanta, en ledende produsent av tv-bokser som framfor alt ga Cisco nye og gode forbindelser til innholdsleverandører. Rent omsetningsmessig er ikke kjøpet vellykket ennå: Den tilførte bare 584 millioner dollar i oktoberkvartalet, 7 prosent av Ciscos samlede salg.

I kveld, norsk tid, vil Cisco-sjef John Chambers holde en timeslang hovedtale på USAs største forbrukermesse, Consumer Electronics Show 2007 (CES) i Las Vegas.

Ifølge forhåndsintervjuer gitt til utvalgte presseorganer, blant dem News.com og Wall Street Journal, er målet først og fremst å fri til mulige partnere.

Temaet for talen er den aktuelle utviklingen av samband mellom og til forbrukere, og budskapet er: «Slik kan Cisco hjelpe dere med å nå ut til forbrukerne.»

I forkant av talen har Cisco lagt ut sin «visjon» på nettet, i form av en virtuell «Connected Home» i 3D-verdenen Second Life. Her vises framtidshjemmet, godt utstyrt med produkter fra Cisco selv, og datterselskapene Linksys og Scientific Atlanta som begge har fokus på forbruker og hjem.

Chambers ser for seg at forbrukerne er kommet til det stadiet der de forventer at alt de har av spillere, tv og datamaskiner skal kunne koples til hverandre, og at innhold lagret ett sted skal kunne vises hvor som helst det måtte falle dem inn å nyte det. PC-en i peisestua skal kunne sende video til tv-en på kjøkkenet, og lommespilleren skal kunne koples til fritt valgte høyttalere eller radioapparater.

For Cisco har denne visjonen et element av «déjà vu»: Selskapet bygget seg i en epoke der det var om å gjøre å kople alle slags datamaskiner og periferiutstyr til hverandre, og gjøre bedriftsnettverket til et fellessted for samlende tjenester som e-post, portaler, lynmeldinger, IP-telefoni og så videre. Nå er tiden inne for å gjøre det samme for hjemmet: nye og enklere måter å kople utstyr sammen på, og legge grunnen for et hav av nye tjenester.

At partnerne må endres, sier seg selv. IBM og HP var nøklene til bedriftsmarkedet. Sjefen for Ciscos «Media Solutions Group», Dan Scheinman, sier til News.com at nye partnere må være av typen Sony og Disney.

– Vi håper at det som skjedde innen bedriftsmarkedet vil gjenta seg i forbrukermarkedet, sier Scheinman. – Det skjer en stor overgang i markedet etter hvert som innhold digitaliseres og gjøres klar til overføring over IP. Vi søker partnere blant medieselskap, tjenestetilbydere og leverandører av forbrukerelektronikk for å hjelpe dem til framgang, slik vi gjorde det for bedriftsmarkedets IBM-er og HP-er.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.