FORBRUKERTEKNOLOGI

Spillbransjen viser muskler

Elektronikkgigantene lader sine tyngste kanoner. Det er klart for verdens største spillbegivenhet.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
10. mai 2004 - 14:55

Filmbransjen har sin festival i Cannes. Bøkene har sin årlige stormønstring i Berlin. I dataspillets verden er det E3-messen i Los Angeles som gjelder.

Bare i Norge ble det i fjor solgt dataspill og utstyr for hele 1,5 milliarder kroner, ifølge tall innhentet av Økonomisk Rapport. Det er dobbelt så mye som i 1998. Bransjen vokser i eksplosiv fart. Og det er på Electronic Entertainment Expo (E3) de store spillnyhetene blir avslørt først. Onsdag åpner messen sine dører for tiende gang.

– Den norske delegasjon fra presse og forhandlere er stor i år, opplyser Espen Tollefsen, formann i Norsk spill- og multimedia leverandørforening (NSM).

Stor spenning

For det er ingenting som tyder på at den bratte spillkurven vil flate ut med det første. Tvert imot fristes forbrukerne med stadig mer avansert leketøy.

På den 50.000 kvadratmeter store utstillingsplassen skal denne gangen nesten 5.000 spillprodukter vises fram. Rundt 1.000 av dem for aller første gang.

Dessuten er det stor spenning knyttet til flere avgjørende spørsmål for bransjens tyngste aktører: Klarer Nintendo å kjempe seg ut av den stadig større skyggen fra Sony og Microsoft? Lever den bærbare PlayStation PSP opp til forventningene? Presenteres den neste Xbox-modellen? Og hva i all verden har Sega i ermet?

Lover overraskelse

Det er ren rutine at det bygges opp til E3 med stort hemmelighetskremmeri. Men sjelden har noen lagt lista så høyt som Sega har gjort i år. Den legendariske produsenten har invitert til pressekonferanse så snart dørene åpner. Da skal de ifølge seg selv presentere «eksplosive nyheter – noe ingen vil klare å gjette».

Spekulasjonene går imidlertid ut på at Sega igjen vil starte produksjon av hardware, noe som vil glede de mange tilhengerne av fordums konsollstorheter som Mega Drive og Dreamcast.

Nintendo er kjent for å holde kortene tett inntil brystet, men i år har japanerne vært enda tausere enn vanlig. Det eneste de har røpet, er at det skal presenteres «noe helt nytt i spillsammenheng».

Kamp om lommene

De nye, bærbare konsollene vil uansett stjele mye av rampelyset i år, i alle fall hvis det blir presentert prototyper i spillbar stand.

Flere analytikere regner Nintendos DS – en ny Game Boy-modell med dobbel skjerm – som et enten-eller-produkt for spillveteranen. Konkurransen blir stadig tøffere, og Nintendo har i stadig mindre grad klart å markere seg den siste tiden. Hittil har de stort sett fått lov til å ha det bærbare markedet for seg selv. Nå får de for første gang alvorlig konkurranse fra

Sonys PSP på sin hjemmebane.

Dessuten var fjorårets E3 en heller flau affære for Nintendo. De fikk hard medfart av kritikerne for å ha presentert lite av interesse og har et sterkt behov for å rette opp inntrykket. Mange spekulerer derfor i om de har mer i ermet enn sin nye DS-modell.

Mange sikre kort

Samtidig er det klart at de store spilltitlene i stadig større grad dreier seg om oppfølgere av tidligere suksesser. Det koster ofte opp mot 100 millioner kroner å utvikle et spill, og mange velger derfor å satse på tidligere suksesser eller lage spill basert på kjente filmer.

– Jeg tror koblingen mellom spillverdenen og Hollywood blir ennå tydeligere, forhåpentligvis med positivt utfall, sier Aimar Niedzwiedski, som er markedssjef for den norske avdelingen av verdens største spillprodusent, Electronic Arts,

Ellers vil de være der på rekke og rad: Tekken 5. Metal Gear Solid 3. Doom 3. Resident Evil 4. Driver 3. Metroid Prime 2. Halo 2. Half-Life 2. Listen er lang. Muligens vil også den eneste rørleggeren som er mer populær enn Kurt Nilsen, selveste Super Mario, gjøre comeback med Mario 128. (Nei, serien er foreløpig ikke kommet til spill nummer 128. Tittelen gjenspeiler at spillet er laget for 128 bits-konsollen GameCube.)

Prince of Persia, som fikk flere priser under utdelingen av den norske spillprisen Gullstikka forleden, vil trolig også vise seg i ny tapning.

Kjendiser

Sikkert er det i alle fall at en rekke kjendiser vil dukke opp på E3 for å reklamere for kommende spill. Her hjemme har komiker Tommy Steine og rallykjører Henning Solberg markedsført henholdsvis karaoke- og bilspill til PlayStation Under E3 er det foreløpig klart at blant andre tvillingsøstrene i bandet The Coors og rapperne i Insane Clown Posse vil være trekkplastre. Pluss en håndfull Playboy-modeller.

Et Playboy-spill er også på trappene, må vite.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra