UTVIKLING

Spillgigant frigjør seg fra Facebook

Har 290 millioner brukere. Nå lanserer de eget nettverk.

UTFORDRER FACEBOOK: Zynga utviklersjef Kostadis Roussos presenterte selskapets offensive planer på en pressekonferanse i San Francisco tirsdag.
UTFORDRER FACEBOOK: Zynga utviklersjef Kostadis Roussos presenterte selskapets offensive planer på en pressekonferanse i San Francisco tirsdag. Bilde: Stephen Lam/Reuters/Scanpix
27. juni 2012 - 10:50

Den amerikanske spillgiganten Zynga har surfet høyt på bølgene i kjølvannet av supertankeren Facebook.

Med suksesser som Farmville, Cityville, Mafia Wars og andre titler har de på få år bygget opp en enorm brukerskare. Selskapet gikk på børs i desember og har over 290 millioner aktive brukere i måneden.

Virtuelle varer

Zyngas spill tilbys etter freemium-modellen, og er også tilgjengelig gjennom Google+, Apple iOS, Google Android og deres eget nettsted Zynga.com. Deres inntekter står for hele 15 prosent av omsetningen til Facebook. Pengene stammer fra salg av virtuelle varer i spillene. I fjor omsatte Zynga selv for over én milliard dollar.

Juling på børs

Da de ved juletider noterte seg på Nasdaq-børsen var det med enorme forventninger, angivelig med målsetning om en verdsettelse på 60 milliarder kroner.

Etter en forsiktig åpning har selskapet de siste månedene fått juling på børsen. Aksjekursen er nær halvert etter introduksjonen. Årsaken er bekymringer blant investorer om at de i for stor grad er avhengige av Facebook, samt rapporter som antyder at brukerveksten kan være i ferd med å flate ut.

Bygger egen plattform

Men tirsdag slo nettspillgiganten tilbake, med en offensiv plan hvor de i praksis forsøker å frigjøre seg fra Facebook-avhengigheten. De trekker seg på ingen måte ut av verdens største sosiale nettsamfunn. Derimot styrker de seg med en egen plattform.

Satsingen er døpt «Zynga with friends» og består delvis av infrastrukturen spillene kjører på, og delvis av deres eget sosiale nettverk som favner på tvers av alle kanalene de opptrer i.

Vennelister, aktivitetsstrøm, pratekanaler så vel som selskapets ferske multiplayer-funksjoner er blant egenskapene, ifølge en pressemelding. Sistnevnte skal gjøre det mulig å utfordre venner til felles spilling på tvers av ulike enheter, sosiale nettjenester og web.

Eget API

På samme tid kunngjorde Zynga egne programmeringsgrensesnitt (application programming interface, API).

Her er detaljene foreløpig sparsomme, men poenget skal være å la tredjeparts spillutviklere knytte seg til deres sosiale spillfunksjoner og infrastruktur på en enkel og hensiktsmessig måte.

Ifølge Zynga skal API-ene lanseres i nærmeste fremtid.

Det er uklart hvordan Facebook ser på disse planene, men muligheten for å spre spill og spillere relativt sømløst over flere kanaler kan bety at at også inntektene blir mer jevnt distribuert.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.