Spionbølgen løfter Norman

Spionvarebølgen løfter salget til Norman. Nå er selskapet klar med to nye pakker for privatmarkedet.

Spionvarebølgen løfter salget til Norman. Nå er selskapet klar med to nye pakker for privatmarkedet.

digi.no omtalt i går en Gartner-analyse som understreker at bedriftene må skaffe seg vern mot spionvare, og at løsningen må administreres av IT-sjefen. Hittil har frittstående programmer dominert, og da kan man ikke stole på at de installeres korrekt, brukes etter hensikten, eller oppdateres jevnlig.

    Les også:

Gartners analyse gikk gjennom de største aktørene, men også norske Norman tilbyr løsninger for sentralisert spionutryddelse. Norman lager ikke løsningen selv, men tilbyr Lavasoft Ad-aware, som i utgangspunktet er et frittstående program.

Men med et tilleggsprogram kan IT-sjefene fjernstyre utrulling, oppdatering og skanning på samme måte som med antivirus-klientene til Norman.

- De fleste kundene kjøper nå både anti-virus og anti-spionløsninger, forteller Audun Lødemel, markedsdirektør i Norman, til digi.no.

Kunder som ikke kjøper antispion-beskyttelse er likevel beskyttet til en viss grad: Normans antivirus-løsning tar de farlige spionprogrammene, men hopper over den mer iriterrende sorten som viser reklame, forklarer Lødemel.

Spionbølgen har gitt Norman et solid løft: Kunder må ut med 25.000 kroner i året for å beskytte 100 brukere. Antivirus-beskyttelse koster rundt det dobbelte, så hvis de fleste kunder nå kjøper dette, har Norman i utgangspunktet løftet omsetningen sin med 50 prosent i bedriftsmarkedet.

Norman girer opp også i privatmarkedet. Selskapet kommer snart med to nye pakker, en med både antivirus og antispionvare og en fullblåst pakke som også inneholder foreldrekontroll og brannvegg.

Til toppen