Spionbølgen løfter Norman

Spionvarebølgen løfter salget til Norman. Nå er selskapet klar med to nye pakker for privatmarkedet.

digi.no omtalt i går en Gartner-analyse som understreker at bedriftene må skaffe seg vern mot spionvare, og at løsningen må administreres av IT-sjefen. Hittil har frittstående programmer dominert, og da kan man ikke stole på at de installeres korrekt, brukes etter hensikten, eller oppdateres jevnlig.

    Les også:

Gartners analyse gikk gjennom de største aktørene, men også norske Norman tilbyr løsninger for sentralisert spionutryddelse. Norman lager ikke løsningen selv, men tilbyr Lavasoft Ad-aware, som i utgangspunktet er et frittstående program.

Men med et tilleggsprogram kan IT-sjefene fjernstyre utrulling, oppdatering og skanning på samme måte som med antivirus-klientene til Norman.

- De fleste kundene kjøper nå både anti-virus og anti-spionløsninger, forteller Audun Lødemel, markedsdirektør i Norman, til digi.no.

Kunder som ikke kjøper antispion-beskyttelse er likevel beskyttet til en viss grad: Normans antivirus-løsning tar de farlige spionprogrammene, men hopper over den mer iriterrende sorten som viser reklame, forklarer Lødemel.

Spionbølgen har gitt Norman et solid løft: Kunder må ut med 25.000 kroner i året for å beskytte 100 brukere. Antivirus-beskyttelse koster rundt det dobbelte, så hvis de fleste kunder nå kjøper dette, har Norman i utgangspunktet løftet omsetningen sin med 50 prosent i bedriftsmarkedet.

Norman girer opp også i privatmarkedet. Selskapet kommer snart med to nye pakker, en med både antivirus og antispionvare og en fullblåst pakke som også inneholder foreldrekontroll og brannvegg.

Til toppen