Splittelse i statistikksamarbeid

Kontor og Datateknisk Landsforening (KDL) og Norske Avisers Landsforening (NAL) har hittil samarbeidet for å få på plass felles begreper og statistikkmålinger på web. Nå nekter NAL å betale for en rapport som er selve grunnpillaren i det videre arbeidet.

- Jeg fikk like før jul en faktura på drøyt 30.000 fra KDL for en rapport jeg ikke hadde sett noe til. Nå fikk jeg rapporten like etter, men vi akter likevel ikke å betale for den, sier markedssjef Helge Holbæk-Hanssen i Norske Avisers Landsforening (NAL).

Holbæk-Hanssen har sendt det negative svaret i brevs form til KDLs generalsekretær Per Morten Hoff, men foreløpig ikke fått noen respons.

Det er MMIs tidligere administrerende direktør, Per Jacobsen, som har utarbeidet rapporten med en prislapp på 70.000 kroner. Han ble i fjor høst leid inn som ekstern konsulent for å få fart på statistikkarbeidet. Han skulle komme med forslag til begrepsapparat og statistikkmålinger som de største innholdsaktørene på nettet kunne samles om.

Jacobsen er nå på ferie i Thailand og utilgjengelig for kommentar.

Etter at Web ti på Topp-oversikten til Kapital Data brøt sammen da store aktører trakk seg fra leveringene like før jul, er det blitt enda viktigere å få akselerert KDL/NAL-prosjektet. En arbeidsgruppe har på vegne av KDL blitt ledet av Monna Nordhagen, direktør i Scandinavia Online. Hun uttalte like før jul til digi.no at de var på vei til å få etablert en organisasjon som skulle ta arbeidet videre - med Jacobsens rapport som grunnlag.

- Vi reagerer på fremgangsmåten fra KDLs side. Vi hadde et møte flere måneder før jul hvor vi ble enige om å sette ned en foreløpig styringsgruppe. Vi har ikke hørt noe mer før nå. NAL har vært opptatt av å få etablert en organisasjon som har markedets tillit, sier Holbæk-Hanssen som jobber i en forening som representerer de største avisene i Norge.

Hovedinvendingen fra NALs side er verdien av rapporten.

- Jeg har ikke noe i mot innholdet i rapporten. Spørsmålet er hvilken standing en sånn rapport i markedet har, slik den foreligger nå. Det aner jeg ikke, sier markedssjefen.

- Den er ikke knyttet opp til strategi og system i noen organisert form og er laget på frittstående basis. Vi akter i hvert fall ikke å betale for den, sier han.

21. januar kommer NAL til å kalle inn sin egen interne gruppe. Den består blant annet bestående av representanter for storkonsernene Schibsted, A-pressen og Orkla Media. Der vil statistikksituasjonen bli diskutert.

Per Morten Hoff i KDL vil ikke kommentere den nye situasjonen før han har undersøkt saken nærmere. Like før jul fortalte Hoff til digi.no at KDL vil sette visse betingelser for at NAL skal være med videre i arbeidet.

- Problemet med NAL er at det er en særorganisasjon som representerer annonseinteresser på papir, sa han da. Hoff understreket at han ikke mistenker dem for å ha trenert arbeidet til nå og bekreftet at det har vært møter, blant annet mellom SOL og KDL,, uten at avisorganisasjonen har vært til stede.

Til toppen