Spøkefullt bidrag til IE6-kampanjen

Ironi kan være et sterkt virkemiddel.

Nettstedet SaveIE6 ble lansert går og framstår som en motvekt til den opprinnelig norske anti-IE6-kampanjen som kom i gang i midten av februar. Selvfølgelig er det hele snakk om en aprilspøk, men en virkelig festlig en for alle som kjemper mot argumenter om å beholde den foreldete nettleseren.

På nettstedet går det fram at de viktigste målene for kampanjen er å få alle til å bruke IE6 igjen. Det vises til en undersøkelse fra 2003 da mer enn 97 prosent av alle nettleserbrukere benyttet Microsofts nettleser, som da bare var to år gammel.

Det er ifølge nettstedet også ønskelig at IE6 blir tilgjengelig for flere plattformer, og at W3C-standardene endres slik at de stemmer overens med det IE6 støtter.

Det er ikke så mange år siden enkelte kom med lignende argumenter i fullt alvor.

På nettstedet er det angivelig mulig å få lastet ned IE6. Forhåpentligvis vil de færreste greie det, siden man først må svare «korrekt» på en rekke spørsmål, blant annet om man jobber i en norsk avis.

Svært mange norske nettsteder har opplevd en nedgang i bruken av IE6 etter at kampanjen ble innført. Det meldes nå jevnlig om at norske bedrifter oppgraderer fra IE6 til en mer moderne nettleser. Meldinger om dette og andre IE6-relaterte saker kan følges her.

Tall fra TNS Metrix viser at 18,8 prosent av besøkene på norske nettsteder i desember i fjor, skjedde med IE6.

    Les også:

Til toppen