Spør biblioteket i stedet for å søke

Med en ny tjeneste kan du med chat, SMS eller e-post spørre bibliotekene om alt mellom himmel og jord.

En ny, utvidet digital tjeneste gjør oss ikke lenger avhengig av det lokale bibliotekets åpningstider. Nå kan brukeren gå i direkte kommunikasjon med en bibliotekar gjennom chat, SMS eller e-post, døgnet rundt. Tjenesten er gratis og kommer i tillegg til telefon, faks og frammøte på biblioteket.

For selv om vi har Google og Internett, vet vi ikke om vi kan stole på all informasjon derfra. Biblioteknettverket med sine utallige oppslagsverk og abonnementsbaser og bibliotekarene med spesialutdanning og erfaring i informasjonssøking, blir en god hjelp til publikum.

Prosjektleder Siri Tidemann-Andersen forteller til digi.no at Biblioteksvar er en videreføring og utvidelse av gamle Bibliotekvakten.no. Chattetjenesten har vært operativt siden 2002, der to bibliotekarer sitter fast og besvarer spørsmål. I snitt får biblioteket mellom 70 og 90 henvendelser om dagen med samtalevarighet fra to minutter til en halvtime.

Tjenesten vil nå også utvides til SMS-tjenester, der publikum er velkommen til å ikke bare spørre om litteratur, men også om severdigheter som skjer. For eksempel kan en melding lyde:

Er det noen morsomme konserter i Bergen 15. desember?

- Vi ønsker med denne tjenesten å vise utfordringene ved å lete etter «nåla i høystakken» på Internett, sier Tidemann-Andersen.

Spørsmål besvares med faktaopplysninger, lenketips eller informasjon om hvor man kan finne svar. Publikum vil få hjelp til selv å finne fram på Internett og få tak i litteratur og informasjon som de har behov for. Brukerne vil få svar på sine spørsmål senest i løpet av neste virkedag. På chat kan det skje på sekunder.

I dag deltar 109 bibliotekarer ved 24 bibliotek fordelt på alle landsdeler i denne dugnaden. Etter hvert som stadig flere bibliotek blir med, vil kapasiteten og åpningstidene på chattetjenesten bli utvidet.

Til toppen