Spray blir egen nettleverandør

Etter oppkjøp av to nettleverandørselskap, planlegger Spray å slå disse sammen og selv bli leverandøren til de rundt 350.000 gratis-kundene.

Det svenske selskapet Spray har i løpet av våren kjøpt to internettleverandører. For selskapet som tilbyr gratis internettaksess til alle svensker som vil ha det, betyr det at Spray kan klare seg uten partnere og samarbeidspartnere på leverandørsiden.

I midten av juni kjøpte Spray 66,8 prosent av aksjene i nettleverandøren BIP (Bottnia Internet Provide). Spray kjøpte da rundt 2,5 millioner aksjer til en børsverdi rundt 75 millioner kroner. Prisen Spray betalte for BIP-aksjene er ikke kjent.

Også det mindre selskapet SSBS 2 ble kjøpt av Spray i juni. Her kjøpte Spray bare kundene som dette selskapet hadde.

- Denne avtalen betyr at vi blir av en slik størrelse at vi kan tilby bredere tjenester. Vi har jo ikke kjøpt hele BIP, men majoriteten. Vi har sagt at det er interessant for oss å kjøpe resten, forteller gründer av Spray, Jonas Svensson til digi.no.

Spray-konsernet har allerede en nettleverandørenhet, Spray Interactive, og tanken er å slå denne sammen med de to oppkjøpte enhetene. Svensson synes det er uproblematisk at de ikke eier hele BIP.

- BIP er en egen enhet, og sammen kan vi nå ut. Det viktigste for oss er å bygge markedet, sier han.

Totalt er det i dag omlag 125 ansatte i Spray Interactive og portalsatsingen. Satsingen har fremdeles bare røde tall å vise til, men Svensson håper at det ikke skal ta så lang tid før hele regnskapet kan skrives med svart blekk.

- Inntekter har vi, men vi investerer også mye penger, sier Svensson, som mener overskuddet kommer når investeringsnivået dempes.

- Flere deler av virksomheten går i dag i pluss. Vi tenker langsiktig og er et ungt selskap, de fleste som jobber her er også unge. Vi skal bygge det beste og sterkeste selskapet, så vi kikker på et flertall av andre selskaper, sier Spray-gründeren.

Ambisjonene strekker seg utover Skandinavias grenser. Svensson forteller at de ser på alle land i Europa, men har kanskje et spesielt godt øye til Tyskland. Tidligere i sommer ble den norske portalen lansert, dog uten tilbud om gratis Internett.

- Vi kommer til å ha nært et samarbeid med Razorfish når det gjelder den europeiske ekspensjonen og oppbygging av portaler. Vårt tilbud er tredelt; gratis Internett, portaltjeneste med gratis e-post og liknende. Det tredje er innhold. Gratis Internett i Norge håper jeg det ikke blir for lenge til vi kan tilby, sier Svensson.

Han regner med at de i dag har rundt 350.000 internettkunder, og har i følge den svenske nettavisen Pagina.se et mål på å få en halv million abonnenter i løpet av året.

- Vi skal bli Sveriges største - så Nordens største, sier Svensson ubeskjedent til digi.no.

Til toppen