Spray og Tetre fusjonerer

Svenske Spray og Tetre slår seg sammen og skaper ett av Europas ledende konsulentselskaper for interaktive medier og kanaler. Tidligere TV3-sjef og viseadministrerende direktør i MTG, Per Bystedt, blir direktør og partner i det nye selskapet.

I august starter Spray opp Spray GK i et joint venture med Geelmuyden.Kiese i Norge. Men det er ikke bare hos oss Spray Interactive Media Group finner seg partnere. Nå kommer meldingen om at Spray har dannet allianse med et annet multimedieselskap i Sverige.

- Dette er utrolig gledelig for oss og bransjen. Nå får vi den kritiske massen i kompetanse og ledelse som gjør at vi kan møte etterspørselen på våre tjenester, sier Jonas Svensson, en av hovedeierne og gründerne i Spray.

Det nye selskapet vil bli et av Europas største web-byråer. Samlet vil gruppen ha omlag 150 ansatte spredt over fem land, omsette for nesten 100 millioner svenske kroner, og tjener etter sigende penger. Blant selskapets kunder vil en finne sterke merkenavn som Telenordia, SAS, TV4, Electrolux, Netscape og Marieberg.

Fusjonen kommer dagen etter spekulasjoner i svenske Dagens Industri (DI) om at et annet ekspansivt multimedieselskap, Icon Medialab AB, ville kjøpe Spray. En slik fusjon ville gitt et av verdens største web-selskaper med over 200 ansatte. - Både økonomisk og strategisk ville det vært riktig å slå sammen selskapene, sa Icons administrerende direktør Johan Staël von Holstein til DI.

Ifølge svenske Finanstidningen har både Spray og Icon hatt store likviditetsproblemer, og en fusjon ville blitt en praktisk øvelse i matematisk teori - den som sier at minus og minus blir pluss. Med hjelp fra Handelsbanken drog Icon sist fredag i land en nyemisjon på 30 millioner kroner fra fem "institusjonelle" investorer for omlag 15-20 prosent av selskapet. Icon er etter emisjonen verdsatt til omlag 175 millioner svenske kroner.

Nå ble det altså ikke Icon, men Tetre som huker tak i det unge og kreative Spray. For Tetre er sammenslåingen en måte å redusere konsulentavgangen fra selskapet på, mens Spray styrker sin markedsposisjon. Ifølge Dagens Industri har eier- og ledelseskonflikten i Tetre for et par uker siden vært en sterkt medvirkende årsak til at 13 personer har sagt opp sine stillinger i selskapet og ytterligere sju er på vei ut.

Ifølge Dagens IT skal tre ledende konsulenter i Tetre i Stockholm ha sluttet for å etablere et nytt web-selskap som skal ta opp konkurransen med troikaens tidligere arbeidsgiver.

Nå er håpet at Spray-samarbeidet kan roe ned gemyttene slik at konsulentflukten stoppes. Tetre er er et eldre selskap enn Spray og skal ha bra lønnsomhet.

- Tetres og Sprays styrker kompletterer hverandre, sier Lars T. Andersson, en av de største eierne i Tetre. Han støttes av den påtroppende lederen for det nye selskapet, Per Bystedt, som mener det er sjelden man ser så naturlige forutsetninger for en fusjon som i dette tilfellet.

Bystedt var tidligere viseadministrerende direktør i Modern Times Group (MTG), medieselskapet til Kinnevik. Både Spray og Icon Medialab er selskaper som har blitt startet opp av utbrytere fra Kinnevikkonsernet.

- Både Tetre og Spray er sunne og imponerende selskaper med en svært spennende framtid. Den får vi nå enda bedre muligheter til å ivareta, sier Bystedt.

Mens Tetre er kanskje best kjent for å være ett av få web-selskaper som går i pluss. Samtidig får selskapet mye ros for å være flink til å bygge varige kunderelasjoner. Spray på sin side gjort seg bemerket som et ekspansivt, kreativt selskap som legger stor vekt på å starte opp nye prosjekter.

Til toppen