ANALYSER

Stadig færre kjøper nytt nettbrett

For lite fornyelse på markedet, mener IDC.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
3. aug. 2015 - 08:00

Nettbrettmarkedet blir stadig svakere, viser tall som IDC har skaffet til veie. I forrige kvartal ble det levert 44,7 millioner nettbrett, noe som er 7,0 prosent færre enn i samme kvartal i fjor og 3,9 prosent færre enn i første kvartal av 2015.

Årsaker

IDC mener at begrenset maskinvareinnovasjon og små leverandørporteføljer er i alle fall noe av årsaken til nedgangen. Det er i stor grad de to største leverandørene, Samsung og Apple, som opplever fall i leveransene. Alle de tre neste på listen har derimot hatt oppgang – i noen tilfeller en temmelig stor økning i leveransene.

Det har ført til at den samlede markedsandelen til Samsung og Apple har falt fra 45,7 prosent til 41,5 prosent det siste året.

Flere av selskapene som opplever sterk vekst, satser på spesifikke nisjer, blant annet nettbrett med støtte for mobildata, ekstra store nettbrett og lavpris 2-i-1-enheter.

Nettbrettmarkedet i andre kvartal av 2015, ifølge IDC
Nettbrettmarkedet i andre kvartal av 2015, ifølge IDC Bilde: IDC

Kvalt entusiasme

– Lengre livssykluser, økt konkurranse fra andre kategorier, som større smartmobiler, kombinert med det faktum at sluttbrukere kan installere de nyeste operativsystemene på deres eldre nettbrett, har kvalt den innledende entusiasmen for slike enheter i forbrukermarkedet, sier Jitesh Ubrani, en senioranalytiker hos IDC, i en pressemelding.

– Men med nyere formfaktorer som 2-i-1, og mer produktivitetsskapende funksjoner som de som er fremhevet i iOS9, bør leverandørene være i stand til å bringe ny vitalitet til et marked som har mistet farten, sier Ubrani.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.