Stadig flere PC-kjøpere velger Apple

Apple inntar pallen blant PC-leverandørene i USA, men er ikke blant topp fem globalt sett.

Tall for PC-salget i andre kvartal av 2008 fra både Gartner og IDC viser at Apple vinner markedsandeler i USA. I Gartners rangering har Apple nå passert Acer og innehar tredjeplassen, etter Dell og HP.

Sammenlignet med samme periode i 2007, vokser Dells markedsandel fra 29,7 til 31,9 prosent, skriver Ars Technica. HP øker mer forsiktig, fra 24,9 til 25,3 prosent. Deretter kommer altså Apple, med en markedsandel på 8,5 prosent. Andelen for et år siden var på 6,4 prosent.

Acer, derimot, taper betydelig andeler. Selskapet som nå ligger på fjerde plass, hadde i fjor en andel i andre kvartal på 10,6 prosent. Denne er nå redusert til 8,1 prosent. På femteplass ligger Toshiba med andel på 5,5 prosent, 0,1 prosentpoeng svakere enn i samme periode i fjor.

Globalt er situasjonen derimot en annen, ifølge Gartners tall.

For det første er ikke Apple med blant de fem største, det er derimot Lenova. For det andre domineres markedet ikke like mye av de store leverandørene som i USA. Men 20,8 prosent av PC-en som ble solgt i USA i andre kvartal i år ble levert av en mindre leverandør, var den tilsvarende andelen globalt på 44,8 prosent.

Globalt er det HP som leverer flest PC-er og øker andelen fra 18,0 til 18,1 prosent. Dells andel har vokst fra 14,8 til 15,6 prosents, mens Acers andel vokser fra 9,2 til 9,3 prosent. På fjerdeplass ligger Lenovo, som med 7,8 prosent taper 0,1 prosentpoeng i forhold til andre kvartal i fjor. Også globalt ligger Toshiba på femteplass. Andelen av det totale antallet leverte PC-er har økt fra 3,9 til 4,4 prosent.

Ars Technica oppgir ikke hvor stor andel Apple har globalt, men CNet skriver at andelen ifølge IDC er på 3,3 prosent, mot 2,9 prosent i for et år siden.

I alt skal det ifølge Gartner være solgt 71,9 millioner PC-er i andre kvartal av 2008, 16 prosent flere enn i samme kvartal i fjor.

Til toppen